Мережа перехоплювальних паркінгів, таких як Park and Ride (P&R), залишається актуальною для великих міст у всьому світі. Шлях переходу від приватних автомобілів до громадського транспорту спостерігають у багатьох містах, але для його успішності потрібна розвинута інфраструктура громадського транспорту і сам зручний громадський транспорт. Користувачі приватних транспортних засобів, особливо ті, які щодня їздять на роботу з агломерації у центр міста, активно використовують перехоплювальні стоянки. Підтримка та розвиток систем перехоплювальних паркінгів є ключовими для майбутнього сталого розвитку великих міст.
Метою дипломної роботи магістра Івана Абрамика «Розвиток мережі перехоплювальних паркінгів великого міста (на прикладі міста Львова)», виконаної під керівництвом доцента кафедри містобудування Інституту архітектури та дизайну Львівської політехніки, к.арх. Романа Любицького, було виявлення передумов та етапів формування вулично-дорожньої мережі, визначення характерних особливостей перетину кільцевих і магістральних доріг та розроблення проєкту-концепції мережі перехоплювальних паркінгів.
Робота отримала високу оцінку від голови екзаменаційної комісії, архітектора, керівника 5F STUDIO Андрія Ігнатюка. За підсумками захистів дипломних робіт на магістерській освітній програмі «Містобудування» рішенням кафедри містобудування Іван Абрамик був нагороджений відзнакою за найкращу магістерську роботу.
Складність та важливість оптимізації транспортної системи в умовах великої густоти населення та щільності мережі вулиць у Львові відображає потребу в розвитку кільцевих доріг та розподілі транспорту за категоріями. Розміщення перехоплювальних паркінгів відображає важливість забезпечення підтримки для транспортної системи та міської інфраструктури в цілому. Загалом цей аналіз вказує на потребу в комплексних заходах із розвитку та оптимізації транспортної системи Львова для забезпечення зручності, ефективності та сталості міської мобільності.
Концепція передбачає 11 об’єктів паркування. Розміщення цих об’єктів зумовлено специфікою планувального каркасу міста та інтенсивністю транспортного потоку.
Два об’єкти запропоновано розмістити по вулиці Богдана Хмельницького (один на кільці, навпроти ТЦ «Епіцентр» та автовокзалу АС-2 для навколишніх житлових масивів та агломерації; другий багатоповерховий паркінг розмістити на теперішній території паркування ТЦ «Епіцентр»). Цей потік є найбільш завантажений згідно з даними міської ради.
Третій об’єкт – між вулицями Личаківською та Глиняний Тракт (3-я проєктна об’їзна дорога). Запропоновано продовження трамвайної гілки від перетину вулиць Пасічної і Личаківської до об’єкта паркування, а згодом продовження по вулиці Глиняний тракт до новобудов. Об’єкт запропоновано розмістити на перетині 3-ї кільцевої дороги та оновленої колієї, що дає змогу скомбінувати автостоянку та станцію рейкового транспорту (залізниця і трамвай) в одній споруді.
Четвертий об’єкт – по вулиці Стрийській навпроти ТРЦ «King Cross Leopolis» та Львівським іподромом, територія поблизу інтенсивно забудовується житловими комплексами.
П’ятий об’єкт – на перехресті 4-ї кільцевої дороги та вулиці Городоцької. Поблизу є великі складські приміщення та виробництво з можливістю подальшого розвитку. Також є великі ТЦ «Метро», «Епіцентр», «Три Слони», АЗС, зупинки громадського транспорту, необхідна побутова інфраструктура. Запропоновано відновити і включити у транспорту інфраструктуру трамвайну лінію від кільця на перехресті Городоцької і Двірцевої до трамвайного депо № 1 та збудувати нову, по окремо виділеній смузі руху, гілку до вулиці Авіаційній та подальший розвиток трамвайної гілки до п’ятого об’єкта P+R.
Шостий об’єкт – на перехресті проєктованої 3-ї об’їзної дороги та вулиці Городоцькій. Автостоянку запропоновано влаштувати на наявному невикористовуваному паркувальному майданчику на перехресті вулиці Сяйво та Городоцької. Поблизу розташована вся необхідна інфраструктура, неподалік є залізнична станція Городоцька.
Сьомий об’єкт – на межі Львова по вулиці Шевченка. Поблизу можливий розвиток промисловості.
Восьмий об’єкт – на перехресті вулиці Шевченка та залізничної колії. На даній локації буде детальне вирішення вузла. Запропоновано продовжити трамвайну гілку від зупинки Татарбунарська до мікрорайону «Рясне 2» і до сьомого та восьмого об’єктів. Можна використовувати наявну залізничну колію для рейкового швидкісного транспорту.
Дев’ятий об’єкт запропоновано влаштувати на перехресті 2-ї та 3-ї об’їзної дороги та вулиці Єрошенка. Місце під влаштування споруди – на теперішній автостоянці біля АЗС ОККО. Навпроти є великий спортивний комплекс СКА. Повз споруди проходить залізнична колія, що дає змогу влаштувати залізничну станцію для швидкісного рейкового транспорту.
Десятий об’єкт запропоновано влаштувати на перетині 4-ї кільцевої дороги та вулиці Дорожньої. Місце посадки – стоянки між кільцевою розв’язкою та залізничною дорогою. Попри ділянку проходить залізнична колія, що дає змогу влаштувати станцію для швидкісного рейкового транспорту.
Додатково запропоновано влаштувати багатоповерховий гараж у кінці вулиці Княгині Ольги на місці гаражного кооперативу. Завершити трамвайну гілку з перехрестя вулиці Наукової та Княгині Ольги до об’єкта. Цей об’єкт буде працювати на часткове перехоплення двох в’їздів з вулиці Стрийської та Кульпарківської, а також як місце зберігання авто для навколишнього мікрорайону.
Для детального вирішення вузла було обрано місце по вулиці Шевченка на межі мікрорайонів Рясне та Рясне 2. Детальне вирішення містобудівного вузла перехоплювального паркінгу в західній частині Львова відповідає всім теоретичним рекомендаціях. Розміщення об’єктів паркування в цій зоні виявляється обґрунтованим, враховуючи доступність залізничного транспорту для швидкого рейкового громадського транспорту. Також враховано наявність трамвайної лінії № 7 на магістральній вулиці М10, що може бути ефективно використано для підвищення доступності цієї зони для мешканців та збільшення їхнього вибору в пересуванні. Вздовж об’єкта паркування із протилежного боку внутрішньої дороги розташовано прогулянковий парк.
Кафедра вдячна Павлу Сирватці, в.о. начальника управління вуличної інфраструктури, заступнику начальника управління – начальнику відділу розвитку вуличної інфраструктури департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури Львівської міської ради, за надані матеріали.