Керівник освітнього напряму Львівського ІТ-кластеру Зеновій Верес: у Політехніці готуватимуть знавців штучного інтелекту

Ірина Мартин, тижневик «Аудиторія»
Зеновій Верес

У Львівській політехніці з вересня діятиме бакалаврська програма «системи штучного інтелекту». Про це сьогодні розповідає керівник освітнього напряму Львівського ІТ-кластеру та асистент кафедри комп’ютеризованих систем автоматики ІКТА Зеновій Верес, який уже має досвід упровадження програми «інтернет речей», а цього разу в пошуку співпраці провадить переговори з ІТ-компаніями.

– Чому саме програма «системи штучного інтелекту»? Чим вона актуальна?

– Є дуже багато інформації, що представлена в цифровому форматі: відео з веб-камер і камер спостереження, медичні фотографії, дані про продажі, дані медичних карт пацієнтів, відкриті дані державних структур… І вона постійно зростає. Аналіз цих даних дозволяє виявляти закономірності продаж, оптимізовувати логістику постачання товарів та їхнього виробництва. Щоб виконати такі завдання, доречно застосовувати штучний інтелект. Наочнішим прикладом штучного інтелекту є самокеровані автомобілі, які не потребують водія. Або спробуйте кілька разів зайти на сайт із продажами бойлерів. Згодом ви зауважите, що вся банерна реклама, реклама в соціальних мережах пропонує вибрати бойлер зазвичай саме тої моделі, яку ви дивилися на сайті. Це приклад застосування штучного інтелекту в продажах і маркетингу.

– Чи в українських університетах уже є досвід такої навчальної програми? Якщо так, то де саме?

– Такі програми є в багатьох університетах, зокрема в Київській політехніці. У Львівській політехніці «системи штучного інтелекту» є в рамках спеціальності «комп’ютерні науки». Головна відмінність програми, яку впровадимо, – це фокусування на задачах, які ІТ-компанії зараз виконують за допомогою штучного інтелекту. Розробляють системи на основі штучного інтелекту зазвичай в R&D-відділах компаній. І цим компанії інвестують розбудову власних продуктів.

– Досвід яких закордонних вишів берете за зразок?

– Ми орієнтуємося на найкращі виші США – Стенфордський і Масатчусетський технологічний університети (Stanford and MIT) у плані наповнення програми, а також на вже апробовані підходи першої інноваційної програми «інтернет речей» у Львівській політехніці.

– Які дисципліни вивчатимуть студенти?

– У програмі ми змінимо ідеологію навчання – перенесемо акцент із теорії на практичний складник, роботу в командах та розвиток інноваційності. Навчальні блоки поділимо на великі групи: програмування, м’які навички, математичний інструментарій, машинне навчання, штучний інтелект та його практичне застосування. За перші два роки студент опанує потрібні інструменти для створення власних веб-додатків, написання їхньої бізнес-логіки та зберігання потрібних даних у базах. Надалі студенти вивчатимуть усі потрібні моменти для успішного розроблення проекту від ідеї до реалізації: збір вимог, оцінювання тривалості задач, управління проектами, юридичні аспекти в ІТ, оцінювання фінансового складника проекту, архітектура програмного забезпечення.

Математичний інструментарій дасть основи, потрібні для вивчення машинного навчання і штучного інтелекту – ці два напрями практично нереально уявити собі без лінійної алгебри, теорії ймовірності, чисельних методів чи теорії алгоритмів. У всіх дисциплінах головне – вивчення основ машинного навчання і штучного інтелекту, а також їхнього практичного застосування для розпізнавання зображень, перетворення мови в текст, аналізу й пошуку залежностей у різноманітних відкритих даних. До викладання залучатимемо фахівців R&D- і DataScience-підрозділів ІТ-компаній, які працюють над завданнями, пов’язаними зі застосуванням штучного інтелекту.

– Які особливості програми «системи штучного інтелекту» Ви вирізнили б?

– Найперше – це навчання на основі виконання проектів, від першого року. Другим важливим моментом є навчання першокурсників роботи в команді та проведення презентацій – критично потрібних речей для впровадження проектного навчання. ІТ-фахівців залучимо як менторів і тих, хто оцінюватиме проекти з погляду інноваційності, застосування інструментарію та готовності задекларованого функціоналу. Також плануємо використовувати практику змішаного навчання на основі платформи «Прометеус» – курси «Вступ у програмування» і «Програмування мовою Java».

– А хто розробляє навчальні програми?

– Понад 40 осіб – викладачів Львівської політехніки й працівників компаній Львівського ІТ-кластеру (SoftServe, KindGeek, Epam, PLVision, Lohika, DataRobot, Ciklum, N-ix, Sciforce Solutions). Послідовність предметів, їхні цілі й наповнення розробляємо з урахуванням досвіду програми закордонних вишів та методології навчання систем штучного інтелекту всередині компаній. Саме тому цю програму позиціонуємо як нову.

– Де і в якій роботі знання систем штучного інтелекту зможе втілити випускник Політехніки?

– У побудові рекомендаційних систем продажу товарів, розпізнаванні голосу і зображень для систем моніторингу та контролю доступу, аналізу медичних даних – усе залежатиме від проектів, які в компаніях виконуватимуть за чотири роки.

Зеновій Верес