Дводенний захід, присвячений фінансуванню закладів вищої освіти у 2026 році, завершився. Його учасники обговорили типові зауваження НАЗК щодо моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції. Це питання представив Антон Антонович, керівник відділу виявлення та документування правопорушень Департаменту моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції.
Доповідач розповів, на які суб’єкти поширюються вимоги відповідного закону, детально зупинився на ідентифікації реального та потенційного конфлікту інтересів і пояснив, у чому полягає їх відмінність. У доповіді йшлося про приватний інтерес, про те, як правильно ідентифікувати конфлікт інтересів, як поводитися в таких ситуаціях, як грамотно порушувати питання конфлікту інтересів і що має робити керівник, коли він виникає у підлеглої особи.
Антон Антонович навів найтиповіші приклади, коли може виникнути така проблема. Здебільшого це трапляється у разі порушення правил сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності. Найважливіше, що слід пам’ятати, — керівник не може за сумісництвом обіймати посаду, що йому підпорядкована, адже в такому разі він сам себе контролюватиме… Ця тема також охопила питання подарунків і визначення цього поняття у правовому полі відповідно до Закону «Про запобігання корупції».
Тим часом Ольга Поліщук коротко окреслила типові зауваження підрозділів Державної аудиторської служби України, яку вона представляла як директорка департаменту контролю галузі освіти, науки, спорту та інформації. З її практики, найчастіші порушення виявляють у графіках сумісництва, що не можуть накладатися, у створенні структурних підрозділів, діяльність яких виходить за межі освіти й науки, а також у випадках, коли керівник встановлює собі надбавки та премії без погодження з МОН.
Фахівчиня також звернула увагу на болюче питання, що виникло під час повномасштабного вторгнення, — заборгованість з оплати навчання іноземних студентів. Крім того, вона наголосила, на що звертати увагу під час оформлення результатів майнового й авторського права, як використовувати грантові кошти і як вирішувати питання оренди й оформлення житлового фонду.
Із завершальним словом до учасників семінару-практикуму «Планування та фінансування, облік і звітність, кадри і зарплата, майнові відносини у закладах вищої освіти» звернувся головний бухгалтер Львівської політехніки Василь Лемішовський. Він озвучив ідею створення всеукраїнської асоціації керівних працівників закладів вищої освіти з економіки, фінансів та інфраструктури, яку присутні охоче підтримали.