Рішення для агробізнесу, віртуальний друг та симуляція життя програміста: студенти-політехніки створюють власні стартапи

Львівський ІТ Кластер
Розробники проєкту

Львівський IT Кластер системно працює над тим, щоб молодь могла отримати якісну освіту в Україні, яка відповідає сучасним вимогам ринку. Без юних талантів неможливо уявити подальший розвиток техсфери.

У межах проєкту IT Expert Кластер підтримує 19 бакалаврських програм у чотирьох університетах Львова. З першого курсу студенти об’єднуються у команди та створюють власні проєкти під керівництвом менторів, експертів зі сфери та проходять практику в ІТ-компаніях. Найперспективніші ідеї переростають у справжні стартапи, зацікавлюють інвесторів і залучають фінансування. Ось найкращі студентські проєкти.

Розумна система моніторингу стану зерна

Цей винахід другокурсників освітньої програми «Інтернет речей» у Національному університеті «Львівська політехніка» вже наробив галасу як в Україні, так і за кордоном. Йдеться про систему GrainMole, яка вміє аналізувати стан зерна та прогнозувати його псування під час довготривалого зберігання у підлогових складах.

Ідея стартапу виникла влітку 2021 року. Тоді вступник Михайло Войтович допомагав батькові у господарстві. Йому доводилося щодня вручну вимірювати температуру зібраного зерна. Уже в Університеті спільно з однодумцями він почав розвивати проєкт під назвою GrainSens. Команда здобула перемогу у конкурсі від CIG R&D Lab та пройшла відбір у Польщі на змагання PUSB 2023. На той час студенти вже мали версію першого прототипу, який протестували на фермерському господарстві «Перемислів Агро». Пізніше вони об’єдналися з іншою групою студентів, які розробляли схожий проєкт під назвою AquaMole. Так і з’явилася команда GrainMole.

«Тоді стався так званий «буст» для нашого проєкту, оскільки ми повністю зробили ребрендинг та впорядкували всі процеси у нашій команді. Працювати стало легше. На цей момент ми на етапі завершення розробки другого MVP, у нас є готовий сайт і мотивація розвиватися», – ділиться Марія Машковська, CEO & Co-founder GrainMole.

Студенти переконані, що агросектору потрібен їхній винахід. Майже чверть опитаних підлітками фермерів зазначили, що система збереже їхні кошти і час, адже дає змогу стежити за станом зерна дистанційно: датчики щогодини зчитують дані, які транслюють у вигляді графіків.

У квітні цього року в Києві команда виборола титул чемпіона стартап-батлу на конференції IT Meets Startups. Студенти отримали 3 тисячі доларів і місце на стартап-алеї найбільшого та найавторитетнішого в Україні змагання IT Arena Startup Competition.

Цифровий друг

Команда із шести ентузіастів-третьокурсників освітньої програми «Робототехніка» у Львівській політехніці презентувала проєкт, заснований на машинному навчанні. Mirror – це веб-аплікація, яка використовує технологію штучного інтелекту для створення віртуального клону людини.

Програма працює так: користувач завантажує перемовини, аудіо- чи відеофайли з особою, з якою хоче поспілкуватися. Це може бути будь-хто: від реального друга до відомої особистості. Веб-аплікація обробить ці дані, а згенерована модель відповідатиме на будь-які запитання користувача текстом або голосом. Причому цифровий клон спілкуватиметься у стилі, притаманному конкретній особистості, й імітуватиме її поведінку.

Свою технологію талановиті стартапери презентували на прикладі співака Кузьми Скрябіна.

«Наша модель поводиться як реальна людина: говорить із паузами, деколи запинається. Складається враження, ніби ти насправді говориш із Кузьмою, що він перебуває поруч із тобою», – розповідає Project Manager команди Роман Кісіль.

Програму можна використовувати не лише для розваг, але й з користю. Наприклад, для вивчення іноземних мов. Користувач може натренувати модель так, щоб вона спілкувалася будь-якою мовою голосом улюбленої знаменитості.

Однією з переваг застосунку є його автономність. Сервіс не потребує постійного моніторингу чи втручання з боку команди розробників. Користувачі просто надають необхідні дані, а моделі штучного інтелекту самостійно навчаються.

У планах студентів – додати до аплікації можливість спілкування із цифровим клоном у відеоформаті. Згенерована модель буде рухати губами, створюючи ще більш реалістичний ефект присутності.

Симуляція життя програміста

Освітню комп’ютерну гру для школярів створили шість першокурсниць Львівської політехніки, які навчаються за програмою Business Analytics & Data Science. Проєкт має назву Code. За допомогою гри діти зможуть вивчати різні мови програмування. Таким чином стартаперки вирішили допомогти школярам не тільки здобувати базові знання, а й дати змогу в ігровому форматі випробувати себе у ролі кодера. Дівчата переконані: це допоможе дітям, які стикаються з проблемою вибору майбутньої професії, визначитися, чи хочуть вони займатися програмуванням.

«Кожна з нашої команди пережила цей досвід, коли ми сумнівалися, на кого і куди вступати. Завдяки нашій грі діти зможуть зрозуміти, чи подобається їм програмувати і чи варто пов’язувати своє життя із розробкою. Ми би хотіли, щоб у нашому минулому була така корисна гра», – пояснює Тетяна Сорока, Team Lead та головна дизайнерка команди.

На старті проєкту дівчата провели опитування серед школярів, щоб зрозуміти їхні основні потреби. Воно показало: діти насамперед хочуть вивчати С++, JavaScript і Python. Наразі у грі доступні уроки із С++. Перевагою цього застосунку серед інших конкурентів на ринку є наявність українською мови.

Сюжет побудований за принципом симуляції життя програміста. Гру розробили на платформі Unity у піксельному форматі. На першому рівні персонаж працює за стареньким комп’ютером у занедбаній кімнаті з павутинням на картинах. Після успішного проходження кожного рівня гравець може покращити приміщення та техніку головного героя. Поки у грі доступні три рівні.

У планах – додати до програми ігрову валюту. Після проходження рівня гравець отримуватиме певну суму, яку зможе витратити на апгрейд ігрового світу. Також стартаперки хочуть урізноманітнити гру рейтинговою системою для мотивації школярів, зробити тести для закріплення знань та додати ще дві мови програмування. Студентки також планують монетизувати свій проєкт: перші п’ять рівнів будуть безкоштовними, а далі гравець зможе придбати підписку на місяць, півроку або рік.

Докладніше про бакалаврські програми Львівського ІТ Кластеру

Розробники проєкту Ілюстрація до матеріалу Розробники проєкту Розробники проєкту Розробники проєкту