Гра та імітація робочих процесів є чудовий спосіб отримати якісні професійні навички, а ще допомагає студентам урізноманітнити навчання та сформувати мотивацію, якої інколи бракує під час навчального процесу. Чи можуть ігрові та імітаційні форми навчання замінити традиційне навчання та в яких інститутах Львівської політехніки можна спостерігати їхнє впровадження розповідає проректор з науково-педагогічної роботи Олег Романович Давидчак.
– Олеже Романовичу, розкажіть, будь ласка, про впровадження ігрових та імітаційних форм навчання? Як ви їх оцінюєте?
– Наша задача не полягає у переведенні традиційного навчального процесу на ігрові та імітаційні форми навчання, але ми можемо провадити курс лекцій чи практичних занять за допомогою застосування окремих елементів цих форм у тій чи іншій темі. Оцінити ефективність впровадження цих методів не просто, але вони мають успішне втілення в окремих компонентах.
Звісно, ці методи навчання можуть впроваджуватися не в усі дисципліни та застосовуватися не в усіх темах, адже існують фундаментальні дисципліни, які передбачають класичні способи викладання.
– У яких інститутах Політехніки використовують ігрові та імітаційні форми навчання?
– В Інституті права, психології та інноваційної освіти є приклади ділової гри соціально-правового напрямку, наприклад, диспут проблем професійної культури юристів, рольова гра «Судова промова захисника та обвинувача». Ігрові та імітаційні методи навчання також використовують і в Інституті економіки і менеджменту, в Інституті адміністрування та післядипломної освіти, це і бізнес-ігри, й імітаційне моделювання, інтелектуальні ігри. У цих інститутах простіше використовувати імітаційні форми навчання, тому що вони можуть відтворювати економічний чи бізнесовий процеси. Провадити ігрове та імітаційне навчання можна не тільки в гуманітарних науках, а також у прикладних. Наприклад, на спеціальностях Інституту архітектури та дизайну застосовується групова та навчально-імітаційна робота, в Інституті комп’ютерних наук та інформаційних технологій та Інституті комп’ютерних технологій, автоматики та метрології використовуємо методи квест-технологій та ігрового-імітаційного конструктора. А ще у нас провадяться постійні семінари із педагогічних знань, де викладають теорію таких форм навчання, викладачі мають змогу набути практичних навичок, отримавши знання, вони впроваджують ігрові та імітаційні форми навчання у своєму інституті в межах своїх дисциплін.
– Тобто жодна із форм навчання не зможе замінити традиційне навчання?
– Так, жодна із форм навчання не зможе замінити традиційну. Кожна форма навчання має переваги, недоліки та ділянки використання, де вона найбільш раціональна. Ігрові та імітаційні форми навчання теж мають своє право на існування, проте все залежить від теми та дисципліни, галузі знань конкретного предмета.
– Розкажіть, будь ласка, про запровадження нового у 2020 році.
– Роботу із покращення ігрових та імітаційних форм навчання розпочато у 2019 році. Вчена рада тоді розглянула це питання, після чого був створений облік, тоді ж було заплановано активну модерацію цих методів у 2020 році. Оскільки ми перейшли на дистанційне навчання, більш пріоритетною ціллю стало його покращення, а питання модерації ігрових та імітаційних форм залишилося на відповідальності кожного викладача. Розроблення цих форм націлене на поєднання їх із класичною освітою. З переходом на онлайн освіту потрібно було адаптувати класичне навчання до дистанційного. Ігрові та імітаційні методи теж потрібно пристосовувати, це складний процес, у який пандемія внесла свої корективи. Наразі ми спрямовуємо свою роботу на забезпечення якості навчання, а не урізноманітнення його форм.
– Чи можна поєднати дистанційну форму навчання з ігровою та імітаційною?
– Можна, онлайн навчання дає нові можливості використання нетрадиційних форм освітнього процесу. Використання модерних інструментів та платформ треба вміти адаптовувати, а для цього має пройти певний період, щоб ми зрозуміли які платформи зручні та що варто використовувати. Немає єдиної поради чи технології як поєднати ігрові та імітаційні форми навчання з дистанційним, усе залежить від дисципліни та доступу до можливих ресурсів. Тут ми зіштовхуємося з питанням готовності наших студентів до такого навчання та доступу до цих платформ. Викликів багато, але ми вже пройшли великий період онлайн-навчання, тож звертаємо свою увагу на його якість, та будемо провадити методи урізноманітнення освіти.