У процесі навчання студенти замислюються про майбутнє: хтось точно знає як планувати своє життя і що робити у обраній сфері, а хтось – сумнівається, в який напрямок піде професійне життя. Саме тоді у них часто виникає бажання дізнатися цікаві історії успіху, які хочеться наслідувати. Так було створено концепцію серії розмов «Запитай випускника», завдяки якій кожен може зрозуміти свої сильні сторони та зони розвитку, а головне – повірить у свій потенціал шляхом напрочуд натхненних та корисних бесід з випускниками нашого університету.
Ми впевнені, що нарешті минули ті часи, коли, почувши фразу «Я працюю HR-ом», люди дивилися на тебе з величезним знаком питання в очах. Але варто також розуміти, хто ж насправді HR, які його обов’язки і, який його вплив на успішність компанії? Адже це не просто людина, яка займається підбором кадрів. HR – напрочуд цікава та перспективна галузь, розвиватися в якій можуть люди з найрізноманітнішими професійними амбіціями. Ба більше, у Львівській політехніці здійснюється якісна підготовка фахівців HR-менеджменту, які отримують весь спектр теоретичних знань та практичних навиків, тож студенти кафедри менеджменту персоналу та адміністрування розуміють, що роль HR-a в житті компанії є значно глибшою та вагомішою. А дізнатися більше про те, які якості можуть допомогти стати класним HR-ом, які еволюційні етапи проходить молодий фахівець, студенти мали змогу під час онлайн-зустрічі «HR-фахівець: з чого розпочати та шляхи розвитку» від Ольги Захарчук – HR & Administration Manager у PLS Logistics Services.
Примітка авторів. PLS Logistics забезпечує міжнародні вантажні перевезення, логістичні та технологічні послуги.
Ольга Захарчук сьогодні – це людина, яка дико закохана в свою професію (щодня «летить» на роботу, навіть працюючи дистанційно) та, яка по-справжньому отримує задоволення від обраного професійного шляху. А ще кілька років тому, пригадує з усмішкою, навіть боялася уявити, що спробує себе в HR-менеджменті. Адже як і більшість думала, що HR і кадровик – це одне й те ж. Але методом спроб та помилок таки зрозуміла, що професія HR-а абсолютно не нова та дуже затребувана в сучасному світі.
– Як давно існує професія HR-а?
– Якщо звернутися до історії, то побачимо, що дослівно HR перекладається як «human resources». Але з роками все частіше почали виникати суперечки, що ресурси – це знання, навики, таланти, а не люди, тож основним завданням HR-а вважають саме вміння ефективно управляти цими ресурсами. Якщо ж порівнювати версії виникнення професії, то наприкінці XIX ст. деякі американські компанії, з метою експерименту, виокремили людину, яка повинна була контролювати роботу працівників. Мабуть, така увага до персоналу призвела до формування окремих обов’язків. Натомість у нас закарбувалася думка, що HR-менеджер – це кадровик. Зізнаюся, я й сама мала хибне уявлення про цю професію, а тому навіть забороняла собі думати про те, щоб спробувати працювати у цій сфері. Але згодом популяризація HR-менеджменту, проходження курсів та тренінгів зробили свою справу. Я зрозуміла, що менеджер з персоналу – це багатофункціональний фахівець, адже повинен добре знати також психологію, менеджмент, економіку. А думка про те, що ця сфера елементарна насправді є помилковою. Так, згідна, колись кадрова служба була допоміжною структурою, яка контролювала документообіг. Але чомусь в деяких людей й досі зберігається «радянське» уявлення про професію. Варто розуміти, що у незалежній Україні відділ кадрів помалу перетворився в окрему службу з підбору персоналу, значно розширивши свої функції.
– Що Ви порадите студентам, які виявили бажання стати HR-ом?
– Коли ви завершуєте університет, незалежно від спеціальності, я раджу влаштувати для себе сеанс «Questions & Answers».
- Які мої сильні та слабкі сторони?
- Від чого отримую задоволення?
- Я – творча людина чи аналітик?
- Я – менеджер або хочу стати справжнім лідером у своїй групі?
- Яку вузьку спеціалізацію HR-менеджменту для себе обираю (HR-маркетолог, HR-аналітик, спеціаліст з HR-бенчмаркінгу, Talent Searcher…)?
Знайте, що HR вирізняється з-поміж усіх особливою лояльністю і толерантністю. Перш за все, ви щоденно працюватимете з людьми, а тому повинні бути без упереджень і розуміти кожного працівника в компанії, його мислення та дії. Ваша мета: стати тим, кому кожен зможе довіритися.
І якщо відповіді на попередні запитання та вимоги вас повністю задовільняють, то є два варіанти. Перший – починати з рекрутингу. Другий – це можливість бути асистентом в HR-а. Навіть якщо це буде на безкоштовній основі, повірте такий безцінний досвід згодом перетвориться у величезний плюс. Знання, які потрібні для роботи в HR-менеджменті, здобуваються під час практики. Якщо говорити про посаду рекрутера, то це є мінімальним стартом для подальшої роботи, під час якої ви почнете краще розуміти людей та запит, який дає вам компанія.
– Які шляхи входження в HR-менеджмент?
– Сьогодні для цього є безліч курсів. Також все залежить від спеціалізації: якщо це ІТ, то потрібні курси під компанію, де навчають спеціаліста під себе. В будь-якому разі однозначно рекомендую це зробити, адже завдяки курсам ви можете опанувати професію з нуля. Цінність полягає в тому, що зможете вчитись у практиків. Якщо ви ще не вибрали спеціалізацію, раджу звернути увагу на курси, які були ще за мого навчання: «Coursera», «Laba». Слід розуміти, якщо ви вивчатимете теорію без практики – це нічого не дасть. Тому варто одразу ж починати працювати, можна, навіть у невеликій компанії.
– Якими якостями повинен сьогодні володіти HR?
– Як я вже казала, важливо, щоб фахівець був неупередженим, позаяк це робота з людьми. Працівники повинні розуміти і відчувати, що до вас можна підійти в будь-який момент, а ви – вміти налагоджувати зв’язки з усіма, але ненав’язливо. Також потрібно мати навики менеджера: вміти відмінно планувати свій час та ресурси. З власного досвіду скажу, що HR-и – це люди позитивні, які завжди навчаються та прагнуть розвиватись в житті. Кожного року з’являються нові вимоги і тенденції на ринку, за якими потрібно встигати.
– Як змінилася робота HR-менеджера в умовах кризи?
– Карантин, звісно, зіштовхнув HR-ів з новими викликами та наголосив, що важливо швидко знаходити нові рішення для комфортної взаємодії з бізнесом та претендентами. У звичному режимі роботи до пандемії у нас завжди був тісний контакт із персоналом: team building, сезонні корпоративні вечірки та інші командні заходи. Коли вводили карантин, то ніхто не думав, що це надовго, тож навіть зраділи, але з часом ставало все складніше. Ми зрозуміли, що звичним завданням необхідно приділити більше зусиль та часу. Вже більше року працюємо з дому. В цих умовах працівників потрібно вміло мотивувати та зацікавлювати. Для цього ми, як і увесь світ, трансформувалися в онлайн та впровадили кілька цікавих взаємодій. Наприклад, флешмоб для працівників «Stay home with PLS» був успішно проведений: колеги надсилали фотографії, пов’язані з роботою вдома, а ми, зі свого боку, обирали найбільш креативні та вітали переможців різноманітними заохоченнями (купони, смаколики на замовлення і т.п.). Загалом мушу зазначити, що ми адаптувалися до нової реальності і завдяки злагодженій роботі усіх менеджерів підтримуємо командний дух, ростемо і розвиваємся разом.
Ольга Захарчук – справжній HR-менеджер, адже вміє заохочувати не лише власних працівників, а й наших студентів. Вони скористалися нагодою та розпитали усю «внутрішню кухню». А найактивніший із них отримав книгу та особисту консультацію. Група зв’язків з випускниками Львівської політехніки вкотре переконалася, що такі зустрічі є чудовим майданчиком для налагодження співпраці студентів та випускників нашого університету й запрошує усіх стежити за анонсами майбутніх подій на офіційних сторінках у соціальних мережах Фейсбук та Інстаґрам.
Окрема подяка за допомогу в організуванні онлайн-зустрічі доцентам кафедри менеджменту персоналу та адміністрування Надії Любомудровій та Лесі Струтинській.