У Львівській політехніці на кафедрі менеджменту і міжнародного підприємництва ІНЕМ відбулася відкрита лекція на тему «Світові тренди — очікування різних поколінь». Спікеркою заходу була Олена Крутоголов — експертка в галузі управління персоналом, яка має понад 10 років досвіду у сфері HR (консалтинг, нерухомість, системна інтеграція та ІТ). Олена працює HRD у компанії Maklai IT та є дипломованою психологинею з п’ятирічним досвідом практичної діяльності. Також вона авторка численних статей, курсів і вебінарів для HR-фахівців і співорганізаторка конференцій HR Talks 2018 і 2019 років.
Лекторка розповіла про актуальні тенденції в HR та виклики в цій сфері на тлі війни в Україні. Студенти також мали змогу почути про очікування різних поколінь від роботодавців, важливість соціальних медіа та AI-інструментів у бізнесі.
Олена Крутоголов зазначила, що пріоритетами для HR-лідерів у 2024 році є розвиток лідерства, організаційна культура, впровадження HR-технологій, управління змінами та кар’єрний розвиток і внутрішня мобільність. Ці тренди визначили, провівши опитування понад 500 HR-менеджерів із 40 країн світу.
Особливо важливою є тема управління змінами в українському контексті, адже HR-менеджери стикаються з додатковими викликами через війну рф проти України. Щодня українці стикаються з ризиком для життя, потребою в релокації, браком ресурсів або пошкодженням обладнання та офісів.
— Зміни в Україні даються значно складніше, ніж у багатьох інших країнах, через контекст повномасштабного вторгнення. Завдання, з якими стикаються наші керівники та громадяни, є надзвичайно складними й непередбачуваними... Мобілізація дуже сильно впливає на прибуток бізнесу: деякі компанії змушені закриватися, адже якщо понад 30 % працівників, особливо ключових, мобілізують, бізнес просто не витримає. Внаслідок цього скорочується кількість робочих місць, зменшуються надходження до бюджету, і вся економіка України загалом зазнає просідання, — пояснила HR-фахівчиня.
Олена Крутоголов наголосила на важливості підтримки психологічного стану працівників. За її словами, люди часто відчувають більшу підтримку від керівників, ніж від психотерапевтів, тому важливо навчати HR-менеджерів долати стрес. За даними досліджень, рівень щоденного стресу у світі зростає: з 32 % у 2009 році до 46 % у 2022 році.
— Нині 46 % людей щодня відчувають стрес, і в цей період вони фактично випадають з робочого процесу, а отже, не дають прибутку. Це безпосередньо впливає на бізнес, тому нам важливо навчитися хоча б частково розв’язувати цю проблему, зокрема через керівників, оскільки вони є важливою референтною групою, — зазначила вона.
Під час лекції Олена Крутоголов звернула увагу на особливості поведінки різних поколінь у цифровому середовищі та їхні очікування, а також на потреби роботодавців.
- Покоління Z (18–24 роки): основними каналами для відкриття нових продуктів є соціальні медіа та реклама на YouTube. Молоді люди цього покоління прагнуть, щоб компанії займали активну позицію щодо соціальних проблем, і віддають перевагу брендам, які демонструють автентичність і людяність.
- Міленіали (25–35 років): як і покоління Z, міленіали віддають перевагу соціальним медіа, але також цінують рекламу на YouTube і пошук в інтернеті. Вони підтримують компанії, які мають активну соціальну позицію, зокрема щодо прав людини, кліматичних змін і доступності медицини.
- Покоління X (35–54 роки): люди цього покоління віддають перевагу пошуку в інтернеті та традиційній телевізійній рекламі, а також цінують правдиві історії про продукти. Хоча більшість із них користується соціальними медіа, їхні очікування від компаній стриманіші.
- Бейбі-бумери (55+): для них найважливішими каналами залишаються телевізійна реклама та роздрібні магазини. Соціальні питання мало впливають на їхні рішення щодо купівлі.
HR-експертка наголосила, що різні покоління сприймають диджиталізацію по-різному, але загалом боти та штучний інтелект швидко стають частиною бізнес-процесів, особливо в стартапах. Для великих корпорацій інтеграція таких технологій є складнішою, тому вони часто купують маленькі компанії або переманюють фахівців, щоб ввести АІ-інструменти в роботу.
— В Україні в нас досить відкрита система, ми можемо працювати з AI-інструментами та генерувати певну частину інформації. Водночас у деяких компаніях світу політика забороняє використання AI через можливість витоку конфіденційної інформації. Це, безперечно, може призвести до того, що ці компанії з часом стануть неконкурентоспроможними. Молоді люди не завжди прагнуть працювати у великих компаніях, адже там часто немає тієї свободи для використання інноваційних інструментів, яка є в менших та більш гнучких компаніях, — розповіла Олена Крутоголов.
Крім того, HR-експертка зауважила, що покоління Z і міленіали часто користуються соцмережами, як-от TikTok, Instagram, YouTube, для пошуку інформації про нові продукти, а також віддають перевагу компаніям, які підтримують соціально значущі ініціативи. Натомість покоління X і бумери більше покладаються на такі традиційні джерела, як телевізійна реклама та роздрібні магазини.
— Для молодших поколінь загалом work-life balance і гнучкий графік роботи є ключовими та важливими аспектами, на які звертають увагу всі. Люди, незалежно від їхньої сфери діяльності, прагнуть досягти цього балансу між роботою й особистим життям, — наголосила спікерка.
Під час лекції обговорювали сучасні дослідження, які підтверджують важливість автентичності брендів і комунікації з клієнтами. Олена Крутоголов зазначила, що споживачі цінують правдиві історії, і це сприяє збільшенню продажів. Тому компанії активно використовують соціальні медіа для прямого контакту з аудиторією, що є важливим трендом для бізнесів різного масштабу.
— У нас всі швидко й активно біжать, щоб добігти та досягти класного результату. Але це не тому, що ми дуже хочемо, а тому, що ми виживаємо. І саме тому ми дуже круті в автоматизації та штучному інтелекті. Ми робимо багато класних продуктів. Часто ми є найшвидшими та найкращими у світі — це правда, — додала експертка.
Насамкінець Олена Крутоголов наголосила, що HR-менеджери мають зосередитися на розвитку стійкості та емпатичності, а компаніям потрібно адаптуватися до потреб співробітників.
— Дуже сподіваюся, що у своїй професійній реалізації ви будете щасливі — це найголовніше. Якщо щось не буде вам підходити, не бійтеся змінювати професію. Не сидіть на одному місці все життя. Пробуйте нове, тому що життя одне, і воно ваше, — звернулася лекторка до студентів.
Лекція була інтерактивною та насиченою. Студенти мали змогу не лише прослухати, а й поставити запитання та обговорити приклади з реального життя.