Директор Автомобільно-дорожнього фахового коледжу Національного університету «Львівська політехніка» Михайло Брегін плідно працював у липні та серпні в Сполучених Штатах Америки.
Унікальний кейс
Спершу, відгукнувшись на запрошення Держдепартаменту США, він взяв участь у симпозіумі випускників програми стажування адміністраторів громадських коледжів (The Community College Administrator Program, CCAP), що відбувався у Вашингтоні. Бюро у справах освіти та культури Держдепу реалізовувало цю програму у 2018–2023 роках для освітян з десятків країн світу.
Зокрема, у 2016 та 2018 роках дві групи директорів коледжів з України впродовж п’яти тижнів вивчали за цією програмою досвід роботи комунальних коледжів Флориди — від історії їх розвитку і становлення до ролі та місця в сучасній системі освіти, впливу на розвиток економіки та рівень життя територіальних громад, штату й держави. До української делегації на симпозіумі випускників програми CCAP окрім Михайла Брегіна ввійшли ректор Херсонського державного університету Олександр Співаковський, директор фахового коледжу Київського університету «КРОК» Людмила Сумбаєва та директор Ковельського промислово-економічного коледжу Луцького національного технічного університету Тетяна Селівончик.
На пленарному засіданні симпозіуму директор офісу управління глобальними освітніми програмами Держдепу США Ентоні Коліха доповів про підсумки реалізації програми, її результативність, а також запропонував інші програми, до яких можуть долучитися представники країн-учасниць. Стажисти з України взяли участь у панельних дискусіях у межах форуму «Освіта в США», передусім у тих, що були присвячені розбудові міжнародного партнерства, співпраці бізнесу, уряду та професійної й технічної освіти, підвищенню їхньої ролі та популяризації. Кожна з цих дискусій — унікальний кейс досвіду, вкрай цікавого для його імплементації в українських реаліях, особливо в контексті підготовки фахівців для повоєнного відновлення нашої країни.
Перевершили сподівання
Директор Автомобільно-дорожнього фахового коледжу Михайло Брегін поінформував на пленарному засіданні «Стратегія співпраці освіти, бізнесу та влади» про результати спільних зусиль профільних коледжів у вирішенні питання підтримки підготовки спеціалістів дорожньо-будівельної галузі для післявоєнної відбудови України у співпраці з бізнесом та владою. Також він розповів про реалізацію за підтримки Посольства США в Україні проєкту «Тренінговий центр ELECTUDE для підготовки фахівців автомобільної сфери під час післявоєнного відновлення України».
— Цей проєкт реалізовували в Україні спільно з благодійною організацією «Центр освітніх ініціатив» (Львів) та навчальним центром TechTe@ch (Бар Вінницької області). До участі у тренінговому курсі з використання програми ELECTUDE в освітньому процесі залучили найкращих фахівців із закладів освіти України за окремими розділами програми, здійснили переклад та організували курси для понад 250 викладачів автомобільних дисциплін із 68 навчальних закладів у 22 областях України.
Результати навчання перевершили наші сподівання. Під час опитування учасників програми 95 % відзначили значний прогрес у якісному засвоєнні навчального матеріалу студентами та високу ефективність використання програми. Широке впровадження цієї програми у професійних навчальних закладах дасть можливість підготовки висококваліфікованих фахівців з обслуговування та ремонту автомобільної техніки й допоможе студентам здобути якісніші знання, сформувати необхідні навички під час практичних занять і стати більш конкурентоспроможними на ринку праці, — запевнив Михайло Брегін.
Приховані двигуни
Особливу увагу учасників форуму привернула презентація дослідження «Приховані економічні двигуни Америки. Як громадські коледжі можуть сприяти спільному процвітанню». Адже в ньому йшлося про те, як навчальні заклади можуть бути ключовими гравцями в економічному розвитку, підготовці робочої сили, підтримці малого бізнесу та забезпеченні доступу до освіти широким верствам населення. Це вкрай потрібно Україні сьогодні для відновлення тих регіонів, чия екосистема людських ресурсів, економіка та інфраструктура постраждали внаслідок війни.
Представниця Офісу міжнародних відвідувачів Бюро у справах освіти та культури Держдепу США Ларіта Кемпбелл на форумі презентувала програму лідерства — найкращі практики управління в різних сферах. У межах заходу його учасники мали змогу оглянути змістовну виставку освітніх технологій.
Випускники програми CCAP також взяли участь у підсумковому заході симпозіуму, присвяченому її 10-річчю. А під час презентації 50-річного досвіду Американських рад з міжнародної освіти, які працюють у 148 країнах, зокрема в Україні, вони дізналися про програми підтримки інновацій, вищих шкіл, культури та лідерства.
Попри ураган
— Після завершення симпозіуму у Вашингтоні, — розповідає Михайло Брегін, — ми вирушили до міста Таллахассі у штаті Флорида, щоб у Florida State University розпочати вивчення практичного досвіду роботи центрів підтримки ветеранів і цифрової інфраструктури цього навчального закладу. Тут до нас приєдналися наші колеги: керівниця відділу з питань освіти і науки Директорату з питань внутрішньої та гуманітарної політики Офісу Президента України Світлана Кретович, директор Хмельницького політехнічного фахового коледжу Національного університету «Львівська політехніка» Вадим Овчарук, директорка Київського фахового коледжу легкої промисловості Ганна Шуцька, директор Технічного фахового коледжу Тернопільського національного технічного університету Володимир Калушка та голова Асоціації коледжів, директор Технічного коледжу Національного лісотехнічного університету Роман Дадак.
Флорида зустріла українців ураганом Деббі, який приніс рекордні дощі, неабиякі повені й штормові хвилі. Але стихія не стала на заваді освітянам, які приїхали з країни, що потерпає від ракетних обстрілів.
Магніт для розвитку
В Інституті стійкості для сили та розширення прав і можливостей (RISE) його директорка Янг Йоде-Майя презентувала актуальне для українців дослідження про виживання у кризових ситуаціях і подолання стресу. А керівництво та викладачі Коледжу готельного бізнесу Dedman розповіли про зв’язок між індустрією гостинності й відновленням, про розробку та підтримку фінансових зв’язків із приватною індустрією й донорами, а також про підготовку студентів до ринку праці. Ця тема надзвичайно актуальна для України, де мільйони людей втратили домівку, роботу й потребують інтеграції на новому місці, шукаючи нових можливостей. З українськими освітянами також ділилися досвідом підтримки внутрішньо переміщених осіб і просування економічного зростання через підприємницьку освіту.
Президент Santa Fe College у Гейнсвіллі Пол Броді розповів про філософію управління, успіх студентів, індивідуальне та інституційне зростання, інновації, партнерство й еволюцію. Зокрема, він зосередив увагу на цифровізації (коледж пропонує понад 2600 курсів онлайн), акцентував на ІТ-освіті й наголосив на повазі до історії та традицій навчального закладу.
Santa Fe College позиціонує себе як магніт для розвитку регіону. Тут проводять серйозну роботу з інтернаціоналізації, а також запровадили цікаву модель співпраці з державними школами в навколишніх округах, що забезпечує доступ до якісної освіти й, відповідно, підвищення рівня життя для цілих родин у майбутньому.
Цей навчальний заклад пропонує такі освітні послуги, як безперервна освіта, розвиток робочої сили, асоційовані ступені, ступені бакалавра, сертифікати, а також можливості перекваліфікації та підвищення кваліфікації. А віднедавна коледж почав пропонувати студентам стипендії для здобуття короткострокової акредитації та підготовки до затребуваних професій із середньою оплатою праці, як-от зварники, автомеханіки, флеботомісти, техніки невідкладної медичної допомоги, сертифіковані помічники медсестер і офісні спеціалісти.
Воїни потребують турботи
Презентували в Santa Fe College й унікальні напрацювання зі створення системи освіти та підтримки ветеранів-військовослужбовців. Зокрема, у структурі навчального закладу функціонують Центр успіху військових і Центр ресурсів для людей з інвалідністю.
Військові ветерани розповіли освітянам про систему підтримки, яку пропонує Santa Fe College. Це вкрай важливий напрям для сучасної та майбутньої України, де сотні тисяч людей пройшли, проходять і ще будуть проходити через військову службу та повномасштабну війну. Усі вони потребують освітніх послуг, уваги та турботи, щоб набути мотивації для побудови успішного цивільного життя. Саме освіта, разом з іншими державними інституціями, має взяти на себе функцію сприяння адаптації наших військових ветеранів до мирного життя.
Українських освітян ознайомили із сертифікатними програмами швидкої перепідготовки та стажування у Santa Fe College, а також з історією, філософією та структурою Florida State University (FSU) — щоб краще розуміти, як і завдяки чому досягається успіх, формується репутація та довіра суспільства і що з цього можна імплементувати в наших реаліях. До слова, однією з дослідниць у FSU є Анна Романова, яка очолювала підкомітет із питань туризму, курортів та рекреації у Верховній Раді VIII скликання.
Заступниця декана Коледжу освіти, охорони здоров’я та гуманітарних наук (CEHHS) Діна Вьорткіна розповіла про інновації у вищій освіті. Помічник декана з розвитку Кевін Дерріберрі говорив про залучення інвестицій і донатів від приватних осіб, а ексдиректор Центру кар’єри FSU Джефф Гаріс — про працевлаштування випускників та їх кар’єрну підтримку.
Усі результати вимірюються
Центр кар’єри FSU — це ціла структура, працівники якої щодня працюють над тим, щоб допомогти студентам побудувати свою професійну траєкторію. Крім тренінгів і семінарів з написання резюме та проходження інтерв’ю організовують співбесіди з потенційними роботодавцями. Для цього облаштовано 40 спеціальних робочих просторів, а також кар’єрний гайд, зміст якого постійно оновлюється відповідно до вимог сьогодення. Також тут проводять регулярні дослідження ринку праці та намірів студентів і працює інститут кар’єрних радників.
Система побудована так, щоб досягти найкращих результатів як для студентів, так і для роботодавців, а отже, і для університету, адже всі результати вимірюються. Наприклад, якщо впродовж шести місяців після випуску лише 30 % випускників працевлаштовані, то вмикається державний регулятор на рівні федеральної влади. Причому йдеться саме про працевлаштування за фахом. Завдяки такому механізму FSU забезпечує довіру суспільства до якості освіти.
Директор Інституту навчальних систем FSU та Флоридського центру досліджень STEM-освіти Рабіх Раззук акцентував на зміцненні можливостей українських університетів і представив нюанси різних освітніх платформ. А директорка управління служб доступності FSU Дженніфер Мітчелл ознайомила із системою обслуговування студентів з обмеженими можливостями.
Своєю чергою українські освітяни під час багатонаціональних формальних і неформальних зустрічей у США намагалися донести інформацію про ситуацію в Україні, щоб вона поширилася світом. Зокрема, вони ділилися своїм реальним досвідом і розповідали історії стійкості українців.
— Приємно що у всіх своїх виступах і на всіх зустрічах наші колеги цікавились Україною й говорили про її підтримку. — зазначив Михайло Брегін. — Особлива подяка адміністраторці програми ССАР-Україна з Університету Santa Fe Вілмі Фуентес за організацію візиту нашої делегації до США та її супровід.