Саме про це говорили провідні експерти із профтехосвіти, що представляли навчальні заклади Києва, Дніпра, Хмельницького, Кривого Рогу, Сум і, звісно, Львова на представницькій конференції «Формування професійно мобільного фахівця: європейський вимір». Зібрання, яке організувала і провела кафедра педагогіки та соціального управління Інституту права та психології Національного університету «Львівська політехніка», відбулося 16–17 листопада в Університеті.
Вітаючи учасників конференції, проректор з науково-педагогічної роботи Львівської політехніки Олег Давидчак зазначив:
– Сьогодні проблема підготовки успішних і затребуваних фахівців є, як ніколи, актуальною. Особливо, коли йдеться про їхню здатність швидко адаптуватися до новітніх потреб ринку праці. Відтак, очікуємо від вас певних напрацювань та рекомендацій, рішень і пропозицій з цього питання та просимо поділитися набутим досвідом не лише з Львівською політехнікою, але й загалом з українськими вишами.
Термін «мобільність» означає рухливість, готовність до швидкого виконання завдання. У науковий обіг уведений соціологами для визначення явищ, що характеризують переміщення соціальних груп та окремих людей у соціальній структурі суспільства (соціальна мобільність). А дослідження цього явища, з погляду філософії, соціології, економіки, демографії, дало змогу диференціювати уявлення про мобільність, з’ясувавши, що вона може бути вертикальною і горизонтальною, індивідуальною і груповою, внутрішньо генераційною й міжгенераційною; соціальною, трудовою, культурною, міжпрофесійною, професійною тощо.
Натомість доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та соціального управління Лілія Сушенцева (вона ж – автор низки досліджень із професійної мобільності) вважає:
– Для переваг у конкурентній боротьбі в ХХІ сторіччі все більшого значення набуватиме якість робочої сили, адже вирішальне значення має потреба впроваджувати нові технології і розвивати нову економіку. Незаперечним є також те, що економічний розвиток країни, її місце на світовому ринку залежить прямо пропорційно від ефективності системи професійної освіти, що забезпечує підготовку майбутніх кваліфікованих фахівців.
До речі, на формування ключових компетенцій професійної підготовки спрямований авторський спецкурс Лілії Сушенцевої «Основи професійної мобільності», призначений як для професійно-технічних, так і для вищих навчальних закладів. У його основі – модульний принцип. На зміну традиційному уроку в навчально-виховний процес динамічно входять тренінги, індивідуальні та групові консультації, коучинг. Ефективними методами з-поміж інших є також метод «імітаційної гри», метод кейсів, ділові ігри, робота в групах, бригадах, навчальне проектування, що сприяють зростанню самостійності студентів.