Особливістю роботи сучасних геодезистів є застосування найрізноманітнішої апаратури, приладів, насамперед – оптичних, але не тільки. Останнім часом на їхнє озброєння надходять безпілотні літальні апарати. Нещодавно цінним надбанням Інституту геодезії Національного університету «Львівська політехніка» став безпілотний професійний гвинтокрил – октокоптер DJI SPREADING WINGS S1000+.
Докладніше розповісти про цей апарат, його призначення і можливості ми попросили директора Інституту доктора технічних наук професора Корнилія Третяка.
За його словами, особливістю цього літального апарата є можливість розмістити на ньому до шести кілограмів найрізноманітнішого обладнання. Це, насамперед, цифрова фотокамера, далі – так званий лідар із системою лазерного сканування території, тепловізори для визначення температури поверхні, різні радари.
Октокоптер може набирати висоту до 2 тисяч метрів, рухатися зі швидкістю 50 кілометрів на годину, перебувати у польоті до 20 хвилин. Обслуговувати апарат будуть фахівці лабораторії лазерного 3D-сканування, створеної в Інституті геодезії за проектом «Темпус».
– Використання безпілотних літальних апаратів, літаків, гелікоптерів, – стверджує професор Корнилій Третяк, – є надзвичайно важливим і з огляду на відкриття у нас нової спеціальності «Науки про Землю». У її рамках запроваджуємо спеціалізацію «геотехнічні вишукування», яка буде інтегрувати знання з геодезії, геофізики і геології. Нині, коли проводять якісь інженерні вишукування, спочатку працюють геологи, за ними йдуть геодезисти, потім, у разі потреби, геофізики. Наші фахівці зможуть виконувати усі необхідні роботи комплексно. До їх підготовки залучимо три кафедри – інженерної геодезії, вищої геодезії та астрономії, картографії та геопросторового моделювання.
– Свого часу ви розповідали про співпрацю з відомою швейцарською фірмою «Leica». Чи триває вона й зараз?
– Ми уклали з фірмою «Leica» довготермінову угоду. Нагадаю, що ми перемогли у тендері Світового банку на обслуговування чотирьох гідроелектростанцій України – Канівської, Дністровської, Дніпродзержинської і Дніпрогесу. Це надзвичайно складна автоматизована супутникова система, яка безперервно моніторить деформації інженерних споруд. Інформація постійно надходить у центр, що діє в інституті, і ми контролюємо ці процеси.
Окрім того, маємо власну мережу активних супутникових станцій, яка покриває усю Львівську область. До речі, це єдина в Україні активна мережа, що перебуває у державній власності. Ця мережа працює у режимі реального часу і дає змогу практично миттєво визначати своє місцеположення з точністю до 1 сантиметра.
Водночас активно використовуємо безпілотний літак компанії «Трімбл» – основного виробника навігаційних пристроїв для військ НАТО. До безпілотника власними силами виготовили нову катапульту, яка на відміну від фірмової дає змогу виконувати запуск апарата при температурі навіть –200С.
Наші можливості спонукали нас звернутися до керівництва облдержадміністрації з пропозиціями про співпрацю. Нашу ініціативу активно підтримав ректор Львівської політехніки професор Юрій Бобало.
Про що, власне, йдеться? Останнім часом все більшої актуальності набувають питання землеустрою, створення реальних кадастрових карт. Не секрет, що дуже часто вони неякісні й недостовірні: одна земельна ділянка часто-густо «налізає» на іншу, між ними трапляються пропуски. Запит на геодезичні роботи зростатиме й у зв’язку з прийнятим курсом на децентралізацію. Використовуючи безпілотний літак, ми можемо дуже оперативно здійснювати моніторинг території. Голова будь-якого села чи селища, мер міста може замовити нам так званий ортофоплан та побачити неспотворену картину інфраструктури, визначити площу будь-якої ділянки, об’єкти нерухомості, їхнє місцеположення, що важливо для нарахування податків, розв’язанні земельних судових позовів тощо. Для прикладу, всі ми знаємо, які пишні палаци зросли у приміському мальовничому селищі Брюховичі. Але вони – за величезним парканом, до них не достукаєшся. Як взяти податок? Безпілотник допоможе місцевим органам влади побачити те, що намагаються приховати. Я вже не кажу про можливості геодезичних безпілотників для проведення різноманітних будівельних робіт, газифікації, водовідведення тощо.
– Знаємо, що ваші спеціалісти успішно провели випробування октокоптера поблизу Львова. А коли він буде задіяний для практичної роботи, навчального процесу?
– Представники фірми-виробника провели з нашими викладачами і працівниками короткочасний тренінг, наші люди проходили навчання й у Києві. Виникає багато нюансів використання октокоптера. Зараз добираємо відповідну оптику. Не виключено, що у цьому році будемо мати ще один безпілотник, але вже власного виробництва.