Ментальне здоров’я студентів часто перебуває під тиском через високі академічні вимоги, особливо в екзаменаційні періоди та під час дистанційного навчання. Сучасні студенти стикаються з новими викликами, які можуть впливати на їхній емоційний стан. У цій статті ми поговоримо про те, як студенти різних спеціальностей дають собі раду з цими труднощами, та поділимося порадами щодо управління стресом.
Як студенти різних спеціальностей сприймають ці виклики?
Ми поговорили зі студентами нашого університету, щоб дізнатися про їхнє ментальне здоров’я під час навчання та досвід управління стресом. Ось що вони розповіли.
Ольга Лущик, 1-й курс магістратури, прикладна математика
— Як ти даєш собі раду зі стресом під час екзаменів або складних завдань?
— Насправді я дуже стресую під час здавання важливих завдань, особливо на сесії. Мені важко дається презентувати себе для оцінювання викладачами, попри те, що я вже маю великий досвід у цьому. Мені легше зробити щось добре, але не презентувати своєї роботи. Але під час екзаменів я стараюсь абстрагуватись і не асоціювати свою роботу із собою. Дуже допомагає, коли викладачі створюють атмосферу довіри й пояснюють, як правильно, коли чогось не розумієш. Перед екзаменами концертний досвід навчив мене робити дихальні вправи для заспокоєння нервів. Ну й нікуди без підтримки одногрупників, у нас надзвичайно дружні стосунки, і всі одне одного підтримують, дуже їм за це вдячна.
— Які методи релаксації допомагають тобі зберігати баланс між навчанням і відпочинком?
— Щоб не перевантажувати себе, я стараюся чергувати навчання і, наприклад, хатню роботу. Коли наводиш лад вдома, то й у голові все стає на місця. Дуже радять виконувати якісь фізичні вправи, але я ще до цього не доросла. Не сварю себе за маленьку прокрастинацію. Деколи полежати й подивитися серіал також корисно. І не забуваймо, що я дівчинка: завжди легше щось дається, коли впевнено почуваєшся, тому зробити собі релакс-день на вихідних, присвятити собі час, зробити масочку на волосся й випробувати новий кремчик для обличчя надихає на продуктивний тиждень.
Максим Ференц, 4-й курс, програмне забезпечення
— Чи маєш ти певні звички або ритуали, які допомагають тобі зосередитися під час підготовки до екзаменів?
— Ні, лише грамотно розставлені пріоритети. Я ставлю таймер, що маю вивчити той чи інший матеріал протягом умовної одиниці часу (наприклад, за дві години). Далі двадцять хвилин відпочинку — і так по колу, але не більш ніж чотири ітерації. Все, що не встиг, переношу на наступний день.
— Як ти балансуєш між навчанням, особистим життям і хобі?
— Завдяки грамотному тайм-менеджменту. Я чітко розподіляю свої доступні години, плюс — одногрупники допомагають мені у виконанні завдань, а також я маю точно вивірені й розплановані години.
Анастасія Бахурська, 2-й курс магістратури, журналістика
— Який у тебе досвід в екзаменаційний період і що ти робиш, щоб не перепрацьовувати?
— У період екзаменів завжди відчуваю певний тиск, але намагаюся впоратися завдяки плануванню. Готую список завдань і розбиваю підготовку на кілька частин, аби уникнути перевантаження. Важливо також змінювати активності — після кількох годин підготовки я роблю паузу, займаюся спортом або просто йду на прогулянку. Це допомагає зберегти продуктивність і не перепрацьовувати. Ще один ключовий момент — виділяти час на відпочинок, щоб не вигоріти морально.
— Чи користуєшся техніками саморефлексії або медитації? Як це впливає на твій настрій?
— Так, я іноді використовую техніки саморефлексії та медитації, особливо в напружені періоди, як-от екзаменаційний. Саморефлексія дає мені змогу краще зрозуміти свої емоції та мотиви, проаналізувати, що саме викликає стрес, а що дає відчуття контролю. Медитація допомагає заспокоїти розум, зосередитися на поточному моменті й зменшити тривогу. Це позитивно впливає на мій настрій, оскільки я почуваюся більш зосередженою та спокійною, а також краще долаю стрес.
Роман Антошків, 1-й курс магістратури, менеджмент
— Як ти організовуєш свій час, щоб уникати надмірної перевтоми під час навчання?
— Оскільки я навчаюсь і паралельно працюю, часом важко уникнути стресу. Але я дотримуюся чіткого планування. Використовую цифрові інструменти, як-от календарі та програми для управління завданнями, щоб мати загальне уявлення про те, що потрібно зробити найближчими днями. Це допомагає мені не брати на себе занадто багато одночасно. Також я впровадив для себе правило «90/30», де 90 хвилин інтенсивної роботи чергую з 30-хвилинними перервами, під час яких перемикаюся на щось інше, як-от прогулянка чи короткі фізичні вправи. Це дає змогу тримати рівень енергії стабільним і не доходити до стану вигорання.
— Що допомагає тобі залишатися продуктивним, коли рівень мотивації знижується?
— Коли мотивація падає, я повертаюся до своїх цілей і нагадую собі, чому я взагалі розпочав цей шлях. Маючи довгострокову мету, наприклад завершити освітньо-наукову програму, я розбиваю її на менші, досяжні завдання, які дають відчуття прогресу. Це важливо, адже навіть маленькі досягнення додають впевненості. Крім того, знаходжу натхнення у своєму професійному розвитку — нові знання та навички, які я здобуваю, безпосередньо впливають на мою кар’єру, що теж тримає мене в тонусі. Часом, щоб підвищити рівень продуктивності, я змінюю вид діяльності або вмикаю музику, щоб перезавантажити свій розум.
Аліна Шеремета, 2-й курс магістратури, право
— Як ти поєднуєш інтенсивне навчання з особистим життям, щоб уникнути вигоряння?
— Для того щоб зберігати баланс, я завжди виділяю на все свій час. У мене є конкретний обсяг відведеного часу на навчання, якого не може бути більше, ніж я запланувала. Також я ніколи не накопичую великої кількості робіт і не здаю їх у крайні дедлайни. Адже рівномірний розподіл часу сприяє стабільнішому психоемоційному стану.
— Які стратегії ти використовуєш, щоб швидко відновитися після стресових ситуацій?
— Стратегія в тому, що я стараюся після стресових ситуацій ніколи не залишатися на самоті. Намагаюся багато часу спілкуватися зі своїми близькими людьми або поділяти з ними моменти приємних подорожей чи якихось відкриттів. Окрім того, стараюся не концентруватися на ситуації, що сталась, аби не погіршити свого стану.
Поради для управління стресом
На основі думок студентів і досліджень у сфері психології дамо кілька порад для управління стресом під час навчання:
- Плануйте свій час. Створення розкладу допоможе уникнути перевантаження та допоможе рівномірно розподіляти час на навчання та відпочинок.
- Фізична активність. Заняття спортом або навіть короткі прогулянки можуть знизити рівень стресу.
- Релаксація та медитація. Техніки глибокого дихання, йога або медитація допоможуть відновити ментальний баланс.
- Підтримка. Спілкування з друзями, сім’єю або звернення до психолога може допомогти пережити стресові ситуації.
Ментальне здоров’я є важливою частиною нашого загального добробуту, і важливо звертати на нього увагу навіть у найінтенсивніші моменти навчального процесу.