Збереження української мови діаспори і вимушених мігрантів є одним із найважливіших завдань сьогодення. Освітяни з-за кордону та України об’єднані спільною метою – створення якісних навчально-методичних матеріалів, посібників, зошитів для вивчення мови, культури та історії України. Ця синергія необхідна для протидії асиміляції і промоції України, її мови та культури за кордоном.
Тому наукові співробітники Міжнародного інституту освіти, культури та зв’язків з діаспорою Національного університету «Львівська політехніка» у відповідь на виклики, які стоять перед освітянами у зв’язку з повномасштабним вторгненням росії в Україну, та на запрошення педагогів суботніх і недільних навчальних закладів започаткували серію науково-методичних семінарів «Навчальні видання МІОКу: новітні підходи до викладання української мови», який провели у вересні в Бельгії, Люксембурзі та Німеччині.
21 вересня 2024 року наукові співробітниці Галина Бойко та Оксана Трумко на запрошення директорки Української школи в Арлоні (Бельгія) Софії Балич провели зустріч з освітянами. Говорили про роботу суботніх і недільних шкіл, підходи до викладання предметів українознавчого циклу. Разом із педагогами наукові співробітниці провели уроки для дітей 6–7 років, працюючи з підручниками МІОКу, зокрема з посібником «Мої друзі. Абетка», який зацікавив наймолодших учнів та отримав схвальні відгуки від освітян.
22 вересня Галина Бойко та Оксана Трумко виступили перед аудиторією українських освітян Люксембургу та Бельгії. Це була продуктивна та цікава зустріч. Міоківці обмінялися досвідом у викладанні української як успадкованої та іноземної. Говорили про відмінності у викладанні української мови для загальноосвітніх закладів в Україні та за кордоном. Розповіли, як підручники «Ключ до України: міста і люди», «Спіймай Сковороду» та «Образки з Лесиного життя», які були створені в Інституті, можна використовувати в освітніх закладах за кордоном. Впродовж трьох годин науково-методичного семінару обговорили також стратегію роботи у різновікових і різнорівневих класах.
Окрім зустрічей з освітянами, 24 вересня наукові співробітниці МІОКу зустрілися з працівниками дипломатичних служб, зокрема з Катериною Білотіл, першим секретарем Посольства України у Королівстві Бельгія з питань освіти та шкільництва. Говорили про потреби суботніх і недільних освітніх закладів, запит на які значно зріс після 2022 року. Напрацювали програму подальшої співпраці Інституту та Посольства України в Бельгії. Важливо, що питання взаємодії дипломатичних служб з українськими громадами набуло свого розвитку, про що засвідчила ця зустріч.
27 вересня Галина Бойко та Оксана Трумко відвідали Гіссенський університет імені Юстуса Лібіха. Разом із Надією Кісс, PhD, науковою співробітницею Гіссенського університету, співзасновницею дослідницької мережі Vision Ukraina, обговорили проблеми дерусифікації українських студій за кордоном, актуальність поширення правдивої інформації про Україну серед наукової спільноти. Дуже важливо, що питання українських студій є у фокусі державної політики, оскільки з ініціативи першої леді України Олени Зеленської стартувала глобальна коаліція українських студій, яка об’єднає українознавчі центри, академічні програми та наукові інститути з усього світу. І в той час, коли українські викладачі, науковці та студенти потерпають від обстрілів, наші партнери за кордоном стають надійною підтримкою у творенні наукового дискурсу.
Після презентацій у Бельгії та Люксембургу 28 вересня наукові співробітниці МІОКу зустрілися з українськими освітянами Німеччини. Цьогоріч, коли українську мову запровадили як навчальний предмет «Друга іноземна мова» у школах землі Гессен, цей семінар є особливо актуальним. На запрошення Роксолани Рахлецької, директорки Української суботньої школи «Сонце в долонях», у місті Франкфурт-на-Майні відбулася зустріч за участю міоківців та педагогів, які викладають українську мову в загальноосвітніх або суботніх і недільних школах Німеччини в різних містах (Франкфурт-на-Майні, Дюссельдорф, Дармштадт, Трір, Майнц та інших). Обговорили методику викладання української мови для різних авдиторій, поділилися науково-методичними напрацюваннями МІОКу, запропонували ідеї для майбутніх проєктів.
Результати поїздки міоківців засвідчили, що науково-методичні семінари є однієї з ефективних форм комунікації між освітянами України та закордону.