Минулоріч Львівська політехніка затвердила Стратегічний план розвитку Університету на наступні 10 років. Одним із пунктів цього документа є «Розроблення та впровадження програми менторства, зокрема адаптації студентів-першокурсників до умов навчання та їхньої соціалізації, а також з метою опанування важких для сприйняття розділів/курсів». Відповідальним за це є перший проректор Олег Матвійків, котрий і розповів Центру комунікацій про менторство у Львівській політехніці.
– Що таке менторство і навіщо воно потрібне?
– Загалом менторство – це наставництво – доволі ефективний спосіб передачі професійних знань та вмінь від більш досвідченої особи (ментора) до менш досвідченої (протеже). Є декілька прикладів менторства. Це може бути менторство від фахівців з різних галузей, менторство над найкращими студентами університету, менторство у бізнесі тощо. Ментором може бути студент-старшокурсник, викладач, випускник, фахівець певної сфери, лідер думок, представник бізнесу тощо.
– Як таке наставництво нині розвивається у нашому університеті?
– Програма менторства – важлива й обов’язкова. Сьогодні вона ще не розроблена до кінця, оскільки маємо проблему коронавірусу й багато роботи з організуванням навчального процесу та підготовкою до організації семестрового контролю у дистанційному режимі під час карантину. Питання менторства, як і багато інших пунктів, прописаних минулоріч у Стратегії, сьогодні дещо відходить на задній план, оскільки кардинально змінюються пріоритети, особливості роботи Університету. Але у Політехніці вже є окремі елементи менторства, які плануємо звести у єдину систему.
– Про що саме йдеться?
– Наприклад, у нас є освітні програми, розроблені з допомогою Львівського ІТ Кластеру. Це дуже цікаві курси, на яких заняття провадять фахівці зі сфери ІТ. Окрім того, коли студенти виконують курсові чи інші проєкти, ці ІТ-івці виступають у ролі порадників, тобто менторів. Ця методика всім подобається, вона гарно працює, проте наразі така можливість є лише у студентів-комп’ютерників. Це велика заслуга ІТ Кластеру, який супроводжує ці програми і надає нам підтримку. З іншими галузями індустрії та економіки у нас, на жаль, поки що немає такої тісної співпраці. В Інституті енергетики й систем керування є партнерство з компанією ДТЕК, що надає різну допомогу, зокрема стипендії для студентів, але прямого менторства там немає. Щодо менторів-наставників, то цей напрям у Політехніці також розвивається. Йдеться про наставників академічних груп, колись їх називали кураторами. Вони працюють зі студентами І та ІІ курсів і покликані допомогти студентам розібратися з принципами навчання, зрозуміти, що від них вимагають, адже навчання у школі й університеті сильно відрізняється. Наставники пояснюють студентам, як користуватися інформаційними системами, наприклад, своїм електронним кабінетом, Віртуальним навчальним середовищем, бібліотекою, як треба готуватися до пар і складати сесію, щоб не мати проблем у кінці семестру, як розв’язувати труднощі тощо. Крім того, у нас є День першокурсника – саме на цьому заході студенти першого курсу отримують основну інформацію. Тech StartUp School нашого університету забезпечує студентам менторство у бізнесі. Також у поточному навчальному році програму менторства запустив Клуб випускників Львівської політехніки, її ми також плануємо вмістити до комплексної програми у нашому університеті.
– Які плани університету щодо розвитку цього питання?
– Сьогодні нашим завданням є проаналізувати роботу цих елементів, зібрати результати воєдино і на основі цього створити цілісну програму менторства, затвердити її. Далі підрозділи університету адаптують цю програму під свою специфіку та потреби. Ще одним завданням є організувати координаційний центр. Він буде стежити й оцінювати, як програма працює, наскільки вона ефективна, що потрібно змінити, виконуватиме функції консультації і супроводу. Ми проаналізували підходи інших університетів до цього питання, зокрема закордонних, усі вони мають такий центр.
– Хто зможе стати учасником такої програми?
– Не кожен студент захоче мати ментора, і у цьому немає потреби. Ментори можуть бути потрібні під час роботи над курсовими чи іншими проєктами, де необхідна специфічна інформація й допомога від спеціаліста певної галузі. Також ментор важливий у бізнесі – цей приклад добре ілюструє наша стартапшкола: студент приходить зі своєю ідеєю чи готовим стартапом і його навчають, супроводжують, підтримують, дають підказки.
На мою думку, Політехніка потребує програми менторства для активних, перспективних, обдарованих студентів, щоб творити з них лідерів. Все-таки у нашій Стратегії ми заклали підготовку лідерів. Щоб їх готувати, нам потрібно визначити, хто надається до лідерства та має таке бажання. Адже є студенти, які мають нахили, але не хочуть, або дуже хочуть, але не мають відповідних здібностей, і тоді їх потрібно навчити. У майбутньому координаційний центр програми мав би шукати в інститутах цих активних студентів, з’ясовувати, над чим вони хочуть працювати, підбирати для них менторів, щоб ті скеровували їх у бажаній діяльності, але це поступова робота.