На що здатен штучний інтелект і чи варто людям боятися за свої робочі місця? Про ажіотаж навколо нових технологій, переваги ШІ, головні тренди й прогнози щодо його використання розмірковує Олексій Шамуратов, Data Engineer української IT-компанії Brainstack_ і викладач на кафедрі систем штучного інтелекту в Національному університеті «Львівська політехніка».
Світовий ринок штучного інтелекту стрімко розвивається і до 2026 року, за оцінками IDC Consulting, може сягнути $900 мільярдів. Економісти також прогнозують, що використання ШІ до 2030 року принесе світовій економіці $15,7 трлн.
Без штучного інтелекту вже складно уявити роботу великих банків, фінтех-компаній, функціонування інтернету речей та великих даних. В Україні також активно використовують ШІ-технології: наприклад, «Нова пошта» залучає роботів до сортування посилок, а видавництво «Ранок» створило за допомогою ШІ дитячу книжку «Хочу на Марс».
Стає очевидним: у майбутньому компанія, що ігнорує потенціал ШІ, не зможе розраховувати на більший прибуток.
Завдяки здатності швидко обробляти великі обсяги даних, надавати аналітику та прогнози штучний інтелект став важливим інструментом, який допомагає витрачати менше часу на рутинні завдання, покращувати бізнес-процеси та залишатися конкурентоспроможними на ринку.
Головні переваги ШІ для роботи
Можливість замість рутини сконцентруватися на більш стратегічних і креативних завданнях
Люди можуть розробляти програмне забезпечення, контролювати ШІ, запускати креативні кампанії та розвивати корпоративну культуру. Проте рутинні завдання краще делегувати штучному інтелекту. Це дозволяє скоротити витрати та час, зменшити ризик організаційних помилок через людський фактор та сконцентруватися на більш стратегічних і креативних завданнях.
Наприклад, у китайській фінтех-компанії Ant Financial співробітники розробляють дизайн продуктів, стратегію їхнього розвитку й технічні інновації. А власне послуги клієнтам – видачу позик, оформлення страховки та консультації з інвестицій – надає ШІ.
Точний аналіз ринку, конкурентів, запитів і потреб клієнтів
Одна з найважливіших переваг ШІ в бізнесі – можливість швидко обробляти великі обсяги даних, що полегшує компаніям аналіз ринкових тенденцій, конкурентів та іншої важливої інформації. Завдяки аналітиці й системам машинного навчання компанії можуть отримати інсайти про поведінку та «болі» клієнтів, що допоможе запускати більш актуальні продукти й ефективніші маркетингові кампанії.
Наприклад, Amazon використовує штучний інтелект для оптимізації своїх складських операцій: прогнозування попиту на товари, управління запасами та маршрутизації вантажівок. А Netflix використовує ШІ для персоналізації рекомендацій і прогнозування того, що користувачі дивитимуться далі.
Підвищений рівень кібербезпеки
Компанії повинні захищати дані – свої та користувачів: регулярно оновлювати програмне забезпечення, впроваджувати нові захисні технології та швидко реагувати на витоки.
Штучний інтелект може з цим допомогти: він здатен аналізувати складні мережі даних і виявляти закономірності, повʼязані зі шкідливими компʼютерними вірусами та програмами, перш ніж вони встигнуть завдати шкоди.
Це стало знахідкою для бізнесу, особливо для компаній, що обробляють великі обсяги конфіденційних даних. Використовуючи ШІ-інструменти, організації можуть швидко реагувати на порушення кібербезпеки чи взагалі уникати їх. Наприклад, Palo Alto Networks використовує штучний інтелект для створення продуктів, які допомагають компаніям виявляти та блокувати шкідливий код.
Тренди штучного інтелекту у 2023 році
Як сильні сторони ШІ використовують зараз і чого очікувати в майбутньому?
Злиття офлайн- та онлайн-світів
Бізнес більше не може бути лише фізичним, незалежно від сфери. Проте це не означає, що традиційним компаніям судилося зникнути. Їхнє завдання – за допомогою ШІ збільшити власну цінність для клієнтів. Наприклад, мережа супермаркетів Walmart використовує штучний інтелект в експериментальних маркетах, де ШІ контролює доступність, кількість та термін придатності товарів.
Штучний інтелект у медицині
ШІ вже деякий час непогано справляється з діагностикою багатьох захворювань. А цьогоріч вчені з Мельбурна за допомогою штучного інтелекту розробили антибіотик проти супербактерії Acinetobacter baumannii, яка викликає інфекції шкіри, крові та дихальних шляхів і може призводити до смерті. Ця супербактерія була стійкою до всіх інших ліків, але завдяки ШІ вдалося підібрати хімічні сполуки так, щоб створити антибіотик, здатний з нею боротися.
Штучний інтелект також почали використовувати для налаштування протезів. У людини, що втратила кінцівку, можуть виникати проблеми з адаптацією, і лікарям іноді доводиться місяцями підкручувати протез. Сьогодні ж існують протези, що адаптуються до рухів людини за допомогою штучного інтелекту.
«Розумні» квартири та цілі міста
Зараз є безліч термостатів, які дають змогу регулювати температуру у квартирі через смартфон, навіть якщо нікого немає вдома. А в робот-пилосос інтегрують алгоритми, що допомагають йому визначати необхідну кількість води для конкретного покриття.
У перспективі гаджети у квартирі зможуть розпізнавати не лише прямі команди, а й просто голос чи особу. Наприклад, система запамʼятає команди користувача і, побачивши його, відкоригує налаштування теплої підлоги або кондиціонера. І це не обмежуватиметься квартирою – виникатимуть цілі міста, де інтернет речей стане частиною повсякденного життя.
Повний текст матеріалу – на сайті Happy Monday.