Заглибившись у витоки історії, дізнаємося, що перші спроби у PR було зроблено ще в XI столітті. Вважають, що першим піарником був…Папа Римський Урбан Другий. Ще в далекому 1095 році він провів першу пресконференцію, точніше – зібрав Клермонтський собор, що мав всі риси поняття, яким ми іменуємо сучасну пресконференцію. Елементи PR-технологій використовували і згодом, частіше – неусвідомлено, переслідуючи певну мету.
Зараз, в «цифрову» епоху, PR став невід’ємною частиною успішних комунікацій. За кожним популярним брендом стоїть майстерно продумана та проведена PR-кампанія. Погодьтесь, «піарники» хоч часом і перебувають в «тіні», проте, саме від їх професійності залежить успіх тих, кого вони представляють.
Як ви вже здогадались – сьогоднішнє інтерв’ю приурочено до дня PR-фахівця. Про особливості роботи в цій сфері, секрети успішного старту та кар’єрного росту та перший досвід в PR в університетські роки ми говорили з випускником кафедри маркетингу та логістики, зараз – успішним PR-менеджером в !FESTrepublic Юрієм Галущаком.
Примітка авторів: День PR-фахівця (день «піарника») в Україні святкують 28 липня. Вперше це свято відзначили в 2004 році, а в 2005 – професію «піарника» затвердили офіційно. Тоді ж була створена перша національна професійна громадська організація PR-фахівців – «Українська ліга зі зв’язків із громадськістю».
– «Форум випускників. Перезавантаження»: спогади про студентські роки, цікавих викладачів та загалом історії, які створюють приємний ностальгійний настрій.
– Так-так, я часто згадую Політехніку. По-перше, бо живу поруч з університетом (усміхається). По-друге, ми дуже тісно спілкуємось з одногрупниками, що в робочих, що в товариських питаннях. Кожна зустріч завжди зачіпає приємні спогади з минулого, а їх залишилось в нас дуже багато. Це і поїздки в Карпати, які ми стабільно організовували двічі на рік. Це, звісно ж, сесія і підготовка до неї, навколо якої завжди було багато приколів. Це – улюблені викладачі, імена і по батькові яких досі пам’ятаємо, та їх коронні фрази. Це – ціни в «столовці» та на ксерокс, бо тоді вони були дійсно смішні, порівняно з теперішніми.
– Чому Ви обрали саме PR? З чого розпочинався Ваш шлях у цій сфері?
– Вступивши на кафедру маркетингу та логістики, та заглибившись в ази цієї науки, я зрозумів – нам разом точно по дорозі. Пригадую першу презентацію, яку ми командно робили на 3 курсі. Завданням було вибрати будь-який продукт і розробити для нього презентацію. Зазвичай всі створювали слайдшоу, виходили і розповідали, коментуючи картинки на екрані. Щоб виділитись з-поміж інших, ми відзняли відеоролик на професійну камеру, записали закадровий звук, наклали субтитри. Це було дуже ефектно! Відео досі можна знайти на ютубі під назвою «Презентація суперкару «ЛЮТіК» (https://www.youtube.com/watch?v=TGRzSwrXBM8 – примітка авторів). Зараз воно виглядатиме примітивним, але 10 років тому це було «WOW». Сучасний маркетинг дуже швидко змінюється – і саме така особливість «втягнула» мене в цю сферу. А ще тут гармонійно поєднуються: діджитал, реклама, креатив, копірайтинг, стратегія. А це мотивує мене рухатись і розвиватись.
– Наскільки довгий та складний вхід в цю професію?
– У теперішній час знайти роботу в сфері PR можна навіть без освіти (усміхається). Якщо в тебе є власні кейси просування персонального бренду, сторінки в соцмережах, або ж будь-якого продукту, то це вже впевнені кроки до кар’єри в піарі. Все дуже банально: просто треба багато працювати, не боятись ризикувати та виділятись.
– ТОП-5 рис, якими, на Вашу думку, повинен володіти «справжній» піарник?
– Я б виокремив такі основні риси:
- нестандартне мислення;
- сторіленінг;
- гнучкість;
- новаторство;
- любов до людей.
– Як би Ви описали значущість Вашої роботи для інших людей?
– В роботі з комунікаціями найважливіше для мене – викликати в споживача потрібну емоцію. Якщо вона правильна – тоді і людина задоволена, і бізнес отримує своє.
– З чого складається Ваш типовий робочий день?
– Давайте про день (усміхається). Намагаюсь планувати його з вечора, бо люблю тайм-менеджмент. Загалом це – мейли, дзвінки, брейншторм-наради, читання медіа, новин і ще багато різноманітної комунікації.
– З якими міфами про піарників Вам доводилося «боротися» упродовж своєї діяльності?
– Хм, насправді не знаю жодного. Напевне мої колеги вже всі міфи побороли (сміється).
– Лайфгаки, які допомагають особисто Вам у роботі.
- Відпочинок. Щоб добре працювати, потрібно добре відпочивати.
- Нетворкінги. При будь-якій нагоді: чи це конференція, професійна виставка чи вечірка – потрібно знайомитись з людьми. В комунікації контакти ніколи не бувають зайвими.
- Тримати руку на пульсі. Це – щоденний моніторинг новин, реклами та всього медіа, що навколо нас.
– Рубрика: поради.
– Студентам бажаю побільше офлайн-пар, таких як було колись. Стежте за великими брендами, рекламними агенціями. Менше часу проводьте в TikTok!!! Не забувайте про відпочинок. Вірте в себе і тоді все вдасться!