Шеф-редактор газети «Все про бухгалтерський облік» Олександр Степовий зустрівся зі студентами кафедри обліку та аналізу. Тема розмови – як створити мале підприємство і розвинути його до рівня прибутковості. Пан Степовий дав цінні поради, керуючись 10–12-річним досвідом людей, які провадять підприємницьку діяльність.
Малий бізнес – опора української економіки. До прикладу, якщо серед трьох підприємств-гігантів одне зазнає краху, то це великі втрати. Якщо ж серед 1,5 – 2 мільйонів малих підприємств збанкрутує 200 – 500 тисяч, то економіка не похитнеться. Наступна важлива перевага малого підприємства супроти великого – це мобільність. Мале підприємство можна швидко перебудувати, змінити напрям діяльності, на відміну від великого. Однак раджу спочатку побути найманим працівником, понабивати собі ґулі за кошт роботодавця. Щоб у вашому резюме з’явився запис про досвід, беріться за будь- яку роботу, навіть якщо за неї не платять.
Бізнес, який ви започаткуєте, може розгортатися і згортатися. Це залежатиме від тенденцій ринку. Але не сподівайтеся, що відразу буде все гаразд. Велике розпочинається з малого. Як приклад – корпорація Google чи Apple, які започатковували свою діяльність із кількох осіб.
Бізнес-план мусить бути обов’язково. Чіткий і докладний. Не слід одразу вкладати всю інвестицію. Якщо виникає потреба брати кредит, то лише в національній валюті. І слід пам’ятати, що в нас нема дешевих кредитів, тому треба бути готовим годувати свій бізнес. Щоб вийти на нуль, мусить минути рік-півтора. Після того починаються прибутки.
Шалені можливості для малого бізнесу надає система моделі коворкінгу, яка починає розвиватися в Україні. Вона полягає в тому, що коли нема можливості утримувати приміщення, підприємець наймає в коворкінг-центрі робочі місця (стіл, стілець, комп’ютер, доступ до інтернету й офісної техніки) і працює там на умовах невеликої орендної плати.
Будь-який малий бізнес потребує бухгалтера. Якщо власник чи співвласник веде бухгалтерію, це підприємство довго не проіснує. Він повинен знати, контролювати, перевіряти. Але не брати на себе бухгалтерські справи. Кожний бізнесмен має в собі ознаки підприємця, менеджера і спеціаліста. Треба визначити, що у вас переважає, тому що поєднати всі ознаки неможливо. Якщо ви на 80 – 90% підприємець, то не зможете обійтися без менеджера і спеціаліста.
Досконало знати технологію справи – це ще не перемога. Тому якщо ви печете особливі тістечка, за якими у вас черга – це ще не запорука успіху. Успіх – це синтез багатьох чинників. Важливо вміти прораховувати і прогнозувати, тобто будувати компанію. Не треба нехтувати емоційний інтелект, тобто слід не заощаджувати на працівникові, який, до прикладу, раз на рік дає ідею, що потім приносить великі прибутки.
Гроші – не мірило цінностей. Головне, щоб справа, яку започатковуєш, тобі подобалася. Ще Конфуцій казав: «Виберіть собі роботу до душі – і вам не доведеться працювати жодного дня в своєму житті». Без цього чинника бізнесу не буде.