Наставництво у Львівській політехніці – це одна з основних ланок співпраці викладачів і студентів. Зазвичай у кожній групі кожного навчального інституту є свій куратор. Та є інститути, де наставницька робота побудована на партнерських стосунках між викладачами і студентами, є сформовані роками традиції. Саме про таку роботу розповім на прикладі провідних у цьому напрямі інститутах – ІНЕМ, ІБІД, ІІМТ та ІНПП.
Економісти дбають про духовний розвиток молоді
На кафедрі менеджменту персоналу та адміністрування Інституту економіки та менеджменту дотримуються думки, що наставництво – це передовсім просвітницька функція. Як наголосила старший викладач кафедри МПА з багаторічним досвідом кураторства Надія Любомудрова, саме в 17 – 20 років молода людина формується як особистість.
Тому важливо з першого курсу закласти правильні принципи в навчанні, в організації навчального процесу, самодисципліні. Це гарантуватиме, що молодь розвиватиме ці принципи і в майбутньому.
– Особливу увагу приділяємо духовному розвитку. Намагаємося залучати їх до різних культурних заходів, підказуємо, які театральні вистави варто подивитися, які концерти чи фестивалі відбуваються. На нашій кафедрі є традиція: впродовж семестру повести студентів у найцікавіші музеї Львова. Звичайно, на першому місці для нас є Львівський національний літературно-меморіальний музей Івана Франка. Там для наших студентів проводять тематичні екскурсії, розповіді, зокрема про економічні праці Франка, – розповіла Надія Петрівна.
Ще один напрям роботи з молоддю – поїздки в різні міста. Так нещодавно Надія Петрівна зі студентською групою УП-11 побували в Києві на проекті від UNICEF Ukraine – U-Report.
– Ця поїздка була особлива з кількох причин. Передовсім першокурсники дізналися багато цікавого про проект, познайомилися зі студентською молоддю з різних міст України. Приємно було, що вони захотіли вшанувати на Майдані Незалежності полеглих під час Революції Гідності, – додала моя співрозмовниця.
Врешті завдяки добрій наставницькій роботі студенти згуртовуються, вчаться працювати в команді, у них вибудовуються партнерські стосунки, з’являються власні традиції. Так, на кафедрі МПА у магістрів є звичай – святково проводити останню пару, останній екзамен, на які вони запрошують усіх викладачів, завідувача кафедри. Добрі стосунки тривають і після завершення навчання.
Допомагають адаптуватися та вирішити проблеми
– Тема наставництва завжди актуальна, а особливо в останні роки. Адже за два роки в Політехніці суттєво змінився географічний контингент студентства, маємо чимало молоді зі Східної та Центральної України. Тому наголошую викладачам, що необхідно підтримувати студентів, особливо 1 – 2 курсів, – розповів про наставницьку роботу в ІБІД заступник директора Юрій Новицький. – Звичайно, студенти іноді відверто розповідають кураторові про свої проблемами, ми стараємося допомагати їх вирішувати. Часто поза парами викладачі організовують для студентів навчальні екскурсії на різні об’єкти, зокрема на «Арену Львів», в аеропорт. Нещодавно відбулася така екскурсія для магістрів. Було цікаво не лише студентам, а й викладачам, бо нам розказували про роботу аеропорту, акцентуючи увагу на тому, як проводиться реконструкція і реставрація бетонного полотна летовища. Для магістрів такі відвідини важливі ще й тому, що вони дізнаються про можливості працевлаштування.
Звичайно, як наголосив Юрій Леонідович, є різні викладачі, не всі відповідально ставляться до своєї кураторської роботи. Та в інституті працюють над тим, щоб кращих кураторів відзначати. Також щорічно проводять збори кураторів, на яких обговорюють проблеми та варіанти їх вирішення.
Будуємо партнерські взаємини
Ще один інститут, де студенти і викладачі – передовсім колеги – Інститут механіки та транспорту. Про наставницьку роботу на кафедрі транспортних технологій розповів, заступник директора ІІМТ і за сумісництвом заступник завідувача цієї кафедри Юрій Ройко:
– З першого курсу привчаємо студентів жити за принципами сім’ї: чужих проблем не буває; вони для нас – колеги, друзі, родина. Зрештою приїжджають люди з різних регіонів, тож стараємося, щоб вони розуміли, що є час поза навчанням і його можна цікаво та корисно проводити з групою. Впродовж першого року студенти дуже здружуються. Відповідно, на другому-третьому курсах вони пропонують уже нам власні ідеї щодо свого дозвілля. І навіть після закінчення навчання приходять до нас у гості цілими групами.
На кафедрі транспортних технологій про студентів дбають від початку навчання і навіть після завершення – допомагають знайти місце праці.
– Патронатна робота куратора триває і після університету. Бо зараз вони студенти, а після завершення навчання – наші колеги. Кращих із них потім залучаємо рецензентами, часто вони допомагають нам із базами практик тощо. Відповідно, студенти бачать своїх старших колег, які за підтримки кафедри зуміли реалізуватися в професії, – це чудовий приклад і мотиватор для навчання, – наголосив викладач.
Для студентів організовують цікаве дозвілля з частими екскурсіями різними визначними місцями країни. Є сформована кафедральна футбольна команда, яка бере участь у різних спортивних турнірах, і навіть має власну форму.
На кафедрі ТТ уже шість років студенти і викладачі опікуються школою-інтернатом для неповносправних дітей у селі Буково на Старосамбірщині. Туди з різною допомогою навідуються досить часто, бо вважають, що ті сиротинці, що знаходяться віддалено від Львова, потребують більше уваги та допомоги.
Системний і комплексний підхід
В Інституті права та психології до навчання студентів також підходять комплексно. Бо вважають, що підготовка висококваліфікованих фахівців, формування національної інтелігенції – це основна мета вишу. І досягнути її можна лише за умови тісної співпраці викладачів і студентів.
В ІНПП виховання студентів забезпечується через діяльність усіх структурних підрозділів інституту – від студентської академічної групи до ректорату. Роботу планують посеместрово, підбиваючи її підсумки вкінці навчального року з відповідними висновками щодо поліпшення системи виховання на наступний період.
В Інституті права та психології переконані, що допомога куратора особливо потрібна у взаємодії студентів із численними університетськими структурами і службами, які здійснюють навчальну й позанавчальну діяльність, в організації спеціальних заходів, особливо загальноінститутського характеру. Якість роботи куратора може бути оцінена на підставі анкетування студентів його академічної групи.