Можливості, можливості і ще раз можливості! Це те, задля чого Tech StartUp School Національного університету «Львівська політехніка» розпочав справді унікальний конкурс «StartUp Прорив» для тих, хто має ідеї і навіть знає, як їх реалізувати, але потребує для цього підтримки – хто порадами, хто фінансової.
Відкриття конкурсу, який матиме декілька етапів, відбулося 27 вересня у Львівській політехніці. Послухати відомих бізнесменів, яким вдалося підкорити бізнес-ринок не лише України, а досягти успіху в світі, прийшло чимало молоді (більшість – хлопці). І справді, стільки порад, реальних історій із досвіду переходу від ідеї до успішного бізнесу, як почули присутні за півтори години, коштують чимало.
Від імені ректора з початком конкурсу «StartUp Прорив» привітала всіх проректор із наукової роботи Університету Наталія Чухрай.
Український політик, підприємець, науковець та громадський діяч, співзасновник Eleks, голова організаційного комітету «StartUp Прорив» Олексій Скрипник наголосив:
– Що важливо пам’ятати, обдумуючи, з чого починати свій стартап: така ж ідея, як у вас, виникла щонайменше в двадцяти людей у світі. Та досягнуть успіху лише ті, хто зможе її зреалізувати. А зроблять це тільки ті, хто справді запалений нею й прагне успіху. Тому, оцінюючи стартап, інвестори найперше звертають увагу на команду. І друге, що є абсолютно неочікуваним для більшості, – багато хто приходить з ідеями, але мало хто з бізнес-планом. А інвесторів цікавить бізнес-модель, те, як ви її розумієте і на чому плануєте заробляти гроші. Крім цього, бізнес-ідея неможлива без бізнес-освіти. Тому скористайтеся усіма можливостями, які готує «StartUp Прорив», зокрема щодо навчання у практиків. Зробіть усе, щоб навчитися робити бізнес. В Україні катастрофічна нестача таких людей. Якщо прагнете, щоб вдалося те, що робите, вчитися доведеться ще як мінімум 10–20 років. І що ще важливо: не ігноруйте математику – це основа, на якій можна закласти фундамент бізнесу.
Серед гостей заходу був заступник міського голови з питань розвитку Андрій Москаленко. Його головний посил для молоді: впертість і наполегливість – запорука досягнення успіху.
Чимало корисних порад для тих, хто перебуває на шляху від ідеї до стартапу, дав засновник мережі «Майстерня Карамелі», ресторану Tante Sophie, пабу «Дублін» Андрій Дзюбан.
- Будьте проактивними. Пам’ятайте: під лежачий камінь вода не тече.
- Шукайте свій блакитний океан. Тобто відрізняйтеся. Не старайтеся працювати на ринках, де всіх багато, бо це надто дорого і малоперспективно. Шукайте власні ніші й те, чим будете відрізнятися.
- Вже від самого початку думайте, як будете масштабуватися. Плануйте, де будете за 10–15 років, і ставте цілі, які поза межами вашого розуміння.
Сьогодні в цілому світі найбільше цінують досвід. Бо лише практики, ті, хто дорогою до успіху не раз падали, але знаходили сили, щоб знову підніматися, можуть дати реально дієві поради. Хоча, як наголошували гості, все одно кожен набиватиме власні ґулі, та чужий досвід теж корисний.
Керівник компанії Kormotech Ростислав Вовк порадив бути готовими до того, що легко не буде. Але націленість і готовність досягнути мети – єдине, що справді має значення:
– У 2004 році ми запустили проект із виготовлення кормів для домашніх тварин. Тоді, як і тепер, у нас було два конкуренти зі світовим іменем. Та ми вирішили спробувати їх перемогти. І декілька років тому перемогли в Україні, а тепер пробуємо зробити це в світі.
Своєю історією успіху поділився також виконавчий директор і співзасновник компанії LaMetric, cпівзасновник компанії Lemberg Solutions Назар Білоус. Ось головне, на чому він наголосив:
– Без амбіцій не можна досягти нічого. Ви маєте шукати можливості там, де інші не бачать. Це може бути немодно, на вас можуть дивитися, як на диваків. Коли підете таким шляхом, то на початку мало хто згодиться йти з вами. Беріть людей, які доповнюють вас чи є протилежностями. Шукайте і знайдете!
Після мотиваційних привітань розпочалася дискусія. І якщо зазвичай на схожих зустрічах студенти досить мовчазні, то тут мали безліч запитань. І навіть далеко не всі встигли їх задати. Бізнесмени ділилися історіями власних помилок, які коштували не одну сотню тисяч доларів чи й кількох мільйонів.
У підсумку ще порадили тим, хто починає свій шлях: на якому б етапі розвитку стартапу не перебували, пам’ятайте, що довіра – це найбільший капітал, і втративши її, вже не повернете.