4 грудня у Львівській політехніці відбулася знакова подія — відзначення 50-річчя створення навчальної електронної обчислювальної машини «ПУМА». Ця подія зібрала тих, хто був причетний до створення однієї з перших навчальних ЕОМ в Україні.
Участь у заході взяв ректор Львівської політехніки Юрій Бобало, а також видатні розробники «ПУМА-1» та «ПУМА-2»: Леонід Березко, Євген Ваврук, Юрій Опир, Віктор Кузьмин, Юрій Бєсков, Іван Колодчак, Роман Дунець, Олександр Ткаченко, Володимир Бєлоха та Йосип Гук. Вони поділилися спогадами, розповіли про свій унікальний досвід і згадали, як створення «ПУМИ» вплинуло на розвиток української науки і техніки.
Історія створення «ПУМИ»
Навчальна електронна обчислювальна машина «ПУМА» була розроблена в 1975 році. Її створення стало справжнім проривом для освіти, оскільки вона надавала студентам можливість здобувати практичні знання в галузі програмування та алгоритмізації.
«ПУМА-1», створена в 1975 році, стала відповіддю на потребу в обладнанні для підготовки фахівців у сфері електроніки та обчислювальної техніки. Через кілька років з’явилася вдосконалена модель «ПУМА-2» — ще більш інноваційний навчальний інструмент.
Зустріч поколінь: спогади розробників
На зустрічі розробники розповідали унікальні історії, що супроводжували процес створення «ПУМИ». Вони згадували перші етапи моделювання машини, коли навіть найменші успіхи викликали щире захоплення та ставали стимулом для руху вперед.
— Ми буквально з нуля будували те, що згодом стало основою для навчання багатьох поколінь студентів, — зазначив Роман Дунець.
Юрій Опир згадав про труднощі, з якими довелося зіткнутися через обмеженість ресурсів:
— Часто нам доводилося працювати вдень і вночі, адже обладнання було дороге, а часу на тестування вкрай мало.
Розробники поділилися спогадами про те, як алгоритми для машини «проганяли» вручну за допомогою паперу та олівця, ретельно перевіряючи кожен крок перед запуском програми. «ПУМА» стала не лише технічним проривом свого часу, а й символом єдності, креативності та наполегливості. Завдяки цій машині кілька поколінь студентів здобули можливість опановувати програмування та обчислювальні технології, що заклало підґрунтя для подальшого розвитку ІТ-індустрії в Україні.