Уперше в Україні
У Львівській політехніці вперше в Україні запровадили новий загальноуніверситетський вибірковий спецкурс — «Сервіс-дизайн та інновації». Якщо стисло сформулювати його мету, то це, по суті, креативний людиноорієнтований процес створення нових або вдосконалення наявних сервісів.
Спецкурс розробив його куратор — професор кафедри поліграфічних технологій та паковань Інституту поліграфії та медійних технологій Львівської політехніки Володимир Маїк. Методичну допомогу надав засновник сервіс-дизайн агенції Lanka.CX Олег Косс. Володимир Маїк пояснив Центру комунікацій, що Lanka.CX — номер один в Україні у сервіс-дизайні, а її засновник — загальновизнаний лідер думок у сфері клієнтоорієнтованих трансформацій.
Навчити інноваційного мислення
— Що вас спонукало запровадити спецкурс «Сервіс-дизайн та інновації»?
— Упродовж багатьох років я викладав на різних освітніх рівнях (бакалаврат, магістратура, аспірантура) дисципліни «Основи технічної творчості», «Методи наукових досліджень», «Методологія та організація дослідницької діяльності», які фокусуються на технічному розробленні нових рішень, — розповідає Володимир Маїк. — Однак їх практичне застосування часто залежить від ефективного процесу взаємодії з користувачами.
Термін «сервіс-дизайн» запропонувала віцепрезидентка Citibank Лінн Шостак, яка пояснила у статтях «Як створити послугу» та «Створення послуг, котрі працюють», що процес проєктування може бути задокументований і кодифікований через відображення послідовності подій у сервісі. Тому навіть саме впровадження сервіс-дизайну в робочі процеси організацій може створювати інновації, що дає змогу враховувати реальні запити споживачів. Спецкурс «Сервіс-дизайн та інновації» покликаний навчити студентів навичок інноваційного мислення, створення сервісів і продуктів, які мають реальну цінність для користувачів.
— Чим аргументували внесення спецкурсу до загальноуніверситетських навчальних дисциплін?
— У сучасному закладі вищої освіти потрібно постійно оновлювати навчальні дисципліни і впроваджувати нові, щоб відповідати вимогам часу. Впровадження дисципліни «Сервіс-дизайн та інновації» відповідає стратегії університету щодо інноваційної освіти та розвитку практикоорієнтованого навчання. Розроблений спецкурс системно пояснює, як трансформувати ідеї в реальні сервіси, що працюють у ринкових або соціальних умовах.
Дві повноцінні команди
— Ваш спецкурс обрали 13 студентів Політехніки. Очікували більшої зацікавленості?
— Хоча 13 студентів — відносно невелика кількість, вона дає змогу сформувати дві повноцінні команди, що працюватимуть впродовж семестру над проєктом, який студенти обиратимуть із тем, запропонованих викладачами і фірмою Lanka.CX. Студенти також зможуть запропонувати проєкт, над яким вони захочуть працювати, якщо він відповідатиме критеріям сервіс-дизайну.
Одним із суттєвих факторів, які вплинули на кількість студентів, стало те, що спецкурс був розроблений ще в Українській академії друкарства, а внесений до загальноуніверситетської бази дисциплін Львівської політехніки під час об’єднавчого процесу цих вишів. У цей період було дуже складно провести активну медійну промоцію спецкурсу серед студентів університету. Тому під час запуску спецкурсу я більше звертав увагу на забезпечення високої якості його викладання, методики проведення та цікавого змісту. Це стане найкращою рекламою для залучення нових студентів у майбутньому.
Ми також плануємо активно висвітлювати на сайті Політехніки та в соціальних мережах інформацію про ключові події під час виконання проєкту, зокрема презентацію фінальних результатів команд. Маю сподівання, що коли студенти почнуть ділитися своїм позитивним досвідом роботи над проєктами, зацікавленість у цьому спецкурсі значно зросте. Відгуки перших студентів також допоможуть зрозуміти їхні враження та побажання щодо подальшого вдосконалення спецкурсу.
Матимуть комплексне розуміння
— У яких інститутах Політехніки навчаються студенти, що обрали ваш спецкурс?
— Усі студенти, які обрали спецкурс «Сервіс-дизайн та інновації», навчаються в Інституті поліграфії та медійних технологій, оскільки, очевидно, були найбільш ознайомлені з цим спецкурсом.
— Які навички вони опанують?
— Широкий спектр навичок, що допоможуть створювати інноваційні продукти та послуги. Спецкурс надасть студентам належні знання та навички для роботи у сфері сервіс-дизайну, зокрема розуміння принципів сервіс-дизайну та створення інновацій; аналіз проблем з невизначеністю; освоєння методик дослідження потреб користувачів та генерації інноваційних ідей; проєктування користувацьких сценаріїв і моделювання сервісних процесів; прототипування та тестування сервісів; використання цифрових інструментів; досвід колаборації та командної роботи; візуалізація та презентація результатів дослідження. Тож після завершення курсу студенти матимуть комплексне розуміння інноваційного процесу — від аналізу проблеми до створення ефективного сервісу.
Ця професія має високий попит
— Чи матимуть випускники Політехніки, які пройдуть ваш спецкурс, шанси працювати сервіс-дизайнерами?
— У випускників Львівської політехніки, які пройдуть спецкурс «Сервіс-дизайн та інновації», високі шанси працювати сервіс-дизайнерами, адже ця професія має великий попит серед фірм, які щораз більше усвідомлюють важливість якісного обслуговування та врахування позитивного досвіду клієнтів. Це особливо актуально з огляду на знання та навички, висвітлені у відповіді на попереднє запитання.
Спецкурс має фірму-куратора Lanka.CX, яка спеціалізується на сервіс-дизайні на світовому рівні, тому студенти матимуть можливість стажування або навіть працевлаштування. Оскільки спецкурс охоплює роботу над реальним проєктом, студенти зможуть застосувати свої знання на практиці та набути досвіду роботи в реальних умовах. Це дасть їм змогу почати формувати портфоліо з прикладами своїх робіт і проєктів, щоб продемонструвати свої навички та вміння потенційним роботодавцям.
— Чи зможуть застосувати здобуті завдяки вашому спецкурсу знання випускники Політехніки, які працюватимуть не сервіс-дизайнерами?
— Знання й навички, здобуті завдяки спецкурсу, будуть корисні випускникам Політехніки в багатьох сферах діяльності, навіть якщо вони не працюватимуть безпосередньо сервіс-дизайнерами. Ці знання й навички передбачають взаємодію з людьми, створення нових рішень та вдосконалення процесів і сервісів, тому вони знадобляться й у таких сферах, як маркетинг, реклама та брендинг, дизайн, управління продуктами, управління проєктами та бізнес-аналітика, підприємництво та стартапи, консалтинг, ІТ і розроблення цифрових продуктів, промисловість, інженерія й логістика, освіта, державне управління та соціальні проєкти тощо. Знання й навички, здобуті завдяки спецкурсу «Сервіс-дизайн та інновації», сприятимуть конкурентоспроможності випускників на ринку праці незалежно від їхньої спеціалізації.
Відкриті до нових ідей
— Чому саме агенції Lanka.CX запропонували взяти участь у розробленні спецкурсу?
— Я вже багато років співпрацюю з Lanka.CX, провідною агенцією у сфері сервіс-дизайну, яка має багаторічний досвід роботи з різними клієнтами і проєктами на всеукраїнському та міжнародному рівнях. Працівники цієї фірми є сертифікованими експертами міжнародного рівня, проходили навчання та стажування в закордонних навчальних закладах, мають глибокі знання і практичні навички в розробленні та впровадженні ефективних сервісних рішень. Вони завжди відкриті до нових ідей і співпраці над новими цікавими проєктами. Тому, коли я почав працювати над спецкурсом «Сервіс-дизайн та інновації», Lanka.CX підтримала мене в його розробленні.
Співпраця у розробленні спецкурсу «Сервіс-дизайн та інновації» з Lanka.CX, на мою думку, має низку переваг. Зокрема, агенція працює з глобальними брендами та знає сучасні тренди у сфері сервіс-дизайну, що допомагає зробити курс актуальним. Безцінними є її методична підтримка, реальні кейси й інструменти, які використовують у комерційних проєктах, доступ до безкоштовного використання ліцензійного програмного забезпечення, застосування інноваційних підходів до сервіс-дизайну, а також використання сучасних технологій та методологій. Важливими перевагами є і практичне навчання студентів на основі реальних кейсів фірми, можливості стажування, практики або навіть працевлаштування в агенції після завершення курсу. Співпраця з Lanka.CX допомогла зробити курс максимально практичним, орієнтованим на реальні бізнес-виклики та сучасні методи сервіс-дизайну.
— Що мотивувало агенцію Lanka.CX взяти участь у розробленні спецкурсу?
— На мою думку, Lanka.CX має кілька вагомих причин для участі в розробленні спецкурсу «Сервіс-дизайн та інновації». Зокрема, співпраця агенції з університетом дає змогу сформувати нове покоління спеціалістів у сфері сервіс-дизайну й залучати студентів до роботи над кейсовими завданнями реальних проєктів. Співпраця агенції з викладачами й студентами дає їй можливість обмінюватися досвідом, популяризувати свої підходи для розвитку ринку сервіс-дизайну в Україні, а також забезпечує нові ідеї та погляди на її роботу. Участь агенції в розробленні спецкурсу — це також соціальна відповідальність агенції та її внесок у розвиток суспільства.
— Lanka.CX обмежилася лише допомогою в розробленні спецкурсу чи братиме участь у його викладанні?
— Сервіс-дизайн агенція братиме активну участь у формуванні тем проєктів для виконання студентами, проведення консультацій для них і окремих лекційних занять.
Не філантропія
Засновник агенції Lanka.CX Олег Косс на запитання «Що спонукало вас взяти участь у розробленні спецкурсу "Сервіс-дизайн та інновації"?» відповів так:
— Професор Маїк запросив мене взяти участь у розробленні першого в Україні курсу із сервіс-дизайну, і, очевидно, я не міг відмовитись, адже це важлива для мене подія. Я мріяв про той час, коли моя професія буде представлена на рівні вищої освіти. Буду радий стати гостьовим лектором, поділитися своїм досвідом, розповісти студентам, які обрали цей курс, про власний шлях у сервіс-дизайні, а також показати приклади проєктів, які ми або інші компанії реалізовували в Україні.
— Ваша участь у спецкурсі — філантропія, усвідомлення відповідальності за майбутнє країни чи турбота про свої кадри?
— Цікаве запитання. Точно не філантропія, адже ми не вкладаємо власних коштів у створення цього курсу. Але місія нашої агенції — завдяки сервіс-дизайну робити українські компанії та державні установи спроможними до конкуренції за людей і надання відмінного сервісу. У такий спосіб ми впливаємо на долю України загалом.
Якщо хтось із випускників спецкурсу з часом захоче приєднатися до нашої агенції чи стати сервіс-дизайнером в одній з компаній, з якими ми працюємо, це буде приємний бонус!
Зацікавленість буде зростати
— Спецкурс обрали тринадцять студентів Політехніки. Не замало? Сподівалися більшої зацікавленості?
— Сервіс-дизайн передбачає ітераційний процес створення продуктів чи послуг. Освітній курс — теж послуга, а перший набір із тринадцяти студентів — це, по суті, його перша ітерація, MVP. Очевидно, що цей курс стане свого роду прототипом, за результатами якого професор Маїк краще розумітиме потреби студентів і їхні спроможності.
Наступний набір, з одного боку, буде кращою версією себе, а з іншого — спираючись на досвід першопрохідців, до нього захочуть приєднатися більше студентів. Тому не вважаю, що тринадцять — це замало. Впевнений, що зацікавленість із часом тільки зростатиме.
— Чи матимуть студенти, які обрали спецкурс, можливість пройти виробничу практику у вашій агенції?
— Ми надамо їм таку можливість, якщо буде бажання.
— Чи маєте намір запропонувати випускникам Політехніки, які пройдуть спецкурс, робочі місця у своїй агенції?
— Точно готові розглянути їх як кандидатів. В агенцію зазвичай беремо консультантів, які вже мають більш ніж п’ять років досвіду в бізнесі. Але не відкидаю можливості зробити виняток.
— Чи плануєте співпрацю з іншими навчальними закладами у викладанні сервіс-дизайну?
— Вірю, що дедалі більше університетів викладатимуть сервіс-дизайн. З часом з’являться не лише окремі курси, а й бакалаврські та магістерські програми із сервіс-дизайну. Буду радий, якщо перша така програма з’явиться саме у Львові.
