Свого часу у Політехніці здобували додаткову до базової педагогічну освіту, діяв центр перепідготовки, де здобували кваліфікацію викладача… І тепер на кафедрі педагогіки та соціального управління вирішили відродити цю традицію. Про це розмовляємо з її завідувачем Юрієм Козловським.
– Насамперед розкажіть, чим зумовлена така потреба, щоб студент Політехніки вчився ще й на педагога?
– Ми створюємо додаткову можливість нашим студентам отримати не лише інженерну спеціальність, а й педагогічну. Це дає більші шанси для працевлаштування, якщо ти бачиш себе, до прикладу, не тільки математиком чи хіміком, а й учителем тієї ж математики або хімії у школі, ліцеї, коледжі чи університеті. На сьогодні кваліфікацію викладача можуть здобути ті, хто навчається на праві, прикладній фізиці та наноматеріалах, прикладній математиці, галузевому машинобудуванні, електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці, теплоенергетиці, будівництві, хімічних технологіях та інженерії.
Особливо болюча проблема підготовки педагогів для профтехосвіти. Ця професійно-освітня галузь, як знаємо, на порозі змін. У березні цього року відбувся обласний круглий стіл, де порушували питання, що у Львові нема навчального закладу, який готував би працівників професійної освіти. І ми маємо можливість вирішити цю проблему.
– Хто і за яких умов може здобути педагогічну освіту у Політехніці?
– Будь-який студент, який навчається на відповідній спеціальності, з третього курсу бакалаврату або з першого – магістратури. Бакалаврів ми готуватимемо для профтехосвіти та шкіл, магістрів – ще й для університетів. Це платне факультативне навчання, воно відбуватиметься після основних пар, зазвичай це буде 2 – 3 заняття на тиждень четвертою – п’ятою парою впродовж трьох семестрів. Дисципліни до вивчення будуть поділені на два цикли: загальної педагогічної підготовки і методичної. Тобто студент опанує методику викладання спецдисциплін. Цей другий цикл читатимуть на випускових кафедрах. Скажімо, для будівельників методику викладання будівельних дисциплін читатимуть фахівці з відповідного інституту.
Студент повинен буде вивчити 27 – 30 кредитів, пройти педагогічну практику, захистити курсову з методики викладання і профільної підготовки.
– Магістри готуватимуться до викладання в університеті. Але ж викладати можна, коли ти в аспірантурі. Якщо студент має намір вступати до аспірантури, то навіщо йому ще вчитися на викладача? Чи це не зайве?
– По-перше, щоб бути викладачем, потрібно три роки стажу – до того можна бути лише асистентом. По-друге, ми пропонуємо студентам психолого-педагогічні дисципліни. Якщо наш випускник вступить до аспірантури, то він уже не витрачатиме час на опанування методики викладання, а лише розвиватиметься як науковець, готуватиме кандидатську. Зрештою, наша пропозиція – для тих, хто хоче бути викладачем, а не просто заходити в аудиторію.
Щобільше, на сьогодні, відповідно до Закону «Про вищу освіту», кожен випускник магістратури без здобуття додаткових педагогічних знань може бути викладачем (стаття 55: «Посади педагогічних працівників можуть обіймати особи зі ступенем магістра за відповідною спеціальністю». – Авт.). Але зараз робоча комісія працює над внесенням уточнень про те, що для викладання все-таки потрібна педагогічна освіта.
У створенні навчальної програми ми орієнтуємося на досвід найближчих сусідів, зокрема Польщі, де неможливо бути викладачем без педагогічних знань. В Україні до 2020 року буде створено нові професійні стандарти. І буде чітко вказано, хто може бути педагогом. Наразі ж ми покладатимемося на свідомість магістрів, які бачать себе педагогами, і майбутню редакцію освітнього закону.
– Ваш випускник зможе працювати і в школі. Як педагог із політехнічною освітою конкуруватиме з випускником педагогічного вишу?
– Наш випускник виграватиме ґрунтовною фаховою освітою. Що не кажіть, а в Політехніці можна отримати більше знань із тієї ж математики, інформатики, фізики тощо, ніж у педагогічному університеті. Наш випускник знайде себе у роботі зі старшокласниками, коли буде впроваджено профільне навчання.
– Які особливості запропонованої педагогічної освіти у Політехніці? Чим теперішні можливості різняться від попередніх?
– Наші попередники пропонували окремі освітні програми, за якими навчали студентів. Випускники отримували лише сертифікат. Ми ж розробили навчальні плани, ввели їх в освітні програми спеціальностей і за рахунок цього маємо можливість вписувати в диплом професійну кваліфікацію «викладач» поряд з освітньою.