Ранкова час-пікова маршрутка зі Сихова або Рясного-2, в яку ти намагаєшся втиснутись, – так описує ринок праці Андрій Стояновський, керівник бізнес-інкубатора Львівської політехніки, бізнес-консультант, менеджер проектів. Тож, може, варто подумати про альтернативи? Власне, цьому й була присвячена 7 грудня зустріч у Навчально-науково-виробничому центрі ІКНІ Політехніки «Створи свій інноваційний бізнес».
Це лише початок. Цю зустріч організатори розглядають як старт у створенні своєрідної екосистеми на базі Політехніки, що мала б, об’єднавши зацікавлених студентів, викладачів і бізнес-консультантів, згодом дати конкретні результати – аплікування на грантові програми, появу стартапів, проектів, відтак ринково орієнтованих інноваційних продуктів. Про можливості особистісного і фахового розвитку, про стартапи й перші кроки на бізнес-шляху учасники зустрічі – студенти та викладачі різних інститутів (ІКНІ, ІТРЕ, ІНЕМ, ІГДГ) – мали нагоду дізнатися від досвідчених консультантів.
Знати про можливості. Бізнес-тренер, ментор CRDF Global, керівник проектів Агенції європейських інновацій (АЄІ) Іван Кульчицький розповів про закордонні стипендійні та грантові програми, які можуть сприяти створенню інноваційного бізнесу. За його словами, їх багато – треба лише знати про них, їхні вимоги до потенційних конкурсантів. А це знання мов (англійська, німецька, польська), висока наукова, громадська чи інша активність, досвід участі у школах, тренінгах тощо. Потрібні будуть рецензії від кількох осіб, закордонний паспорт.
Найпростіше – зі стипендіальними програмами у Польщі (їх багато, деякі навіть не вимагають знання англійської). Є, скажімо, Study Tours to Poland для успішних студентів, Програма ім. Л. Кіркланда для молодих лідерів, Програма польського уряду для молодих науковців, Gaude Polonia для митців і перекладачів. Інформацію спікер радить відстежувати на фейсбук-сторінці АЄІ, на сайтах Львівського ЦНІІ, Ресурсного центру ГУРТ, «Громадського простору». Участь у молодіжних ГО, на зразок AIESEC чи BEST, тут тільки на руку.
Подолати розриви між освітою, наукою і бізнес-середовищем. Таку ціль окреслив А. Стояновський. Він згадує бельгійський досвід: половина тамтешніх студентів починає власну справу, ще навчаючись у виші. В Україні зустрічний рух освіти й бізнесу, досвід академічного підприємництва і комерціалізації наукових розробок – на початковому етапі. Нерідко перешкодою є невміння учених правильно – коротко і конкретно – представити потенційному інвесторові свою (інколи суперпрогресивну) розробку. Звісно, вона має бути практична, вирішувати якусь проблему або поліпшувати вже існуюче рішення. Власне, шлях «від ідеї до бізнесу» починається з гіпотези, яку слід протестувати, проаналізувати, за потреби скорегувати, вдосконалити; необхідні складові – аналіз ринку, цільової аудиторії, складання фінансово-економічної моделі, команда.
Міфи розвіяти – і діяти. Cергій Довгополий, CEO FeelGoodLabs Business Accelerator, керівник EGAP Dnipro, який вийшов на зв’язок через скайп, трохи приземлив усіх, розвіявши кілька міфів про стартапи, але це добре – бо ж варто знати, як усе насправді. Отож, думка, що стартап – це «прикольно і романтично»: в реальності ж маємо вкрай жорсткий ринок, довжеле-е-езний робочий день, а успіху ніхто не гарантує. Або: що в Україні є ринок стартапів – то неправда, бо він у США, у Кремнієвій долині, а деякі зачатки в Ізраїлі; у нас же і стартапів мало (адекватних 20 – 25 на рік), й інвесторів, які регулярно і стабільно вкладають в інноваційні бізнеси, – на пальцях однієї руки. Проте маємо хороших технічніх фахівців, які, щоправда, інколи переоцінюють себе і забувають, що без команди нічого не буде, зауважує експерт з Дніпра.
До справи! За результатами зустрічі планують сформувати команду студентів, аспірантів і менторів, які в перспективі разом створять академічне підприємство – щоб вчитись і заробляти та вчитись заробляти ще під час навчання. Тому, хто має інноваційну ідею й бачення, як її втілити, фахові знання і навички (з маркетингу, кодингу, розробки сайтів тощо) і прагне займатись бізнесом, варто долучитись до цього активу. За ідеєю, отримаєш середовище однодумців, рекомендації бізнес-тренерів і супровід проекту, доступ до бізнес-контактів та інвестиційних ресурсів, а в перспективі – власний продукт на ринку і гроші у гаманці.