25 вересня 2023 року команда Навчально-наукового центру «Європейські студії для технічних університетів» провела інтерактивний захід «Поширення кращих практик викладання європейських студій та створення міждисциплінарних програм у закладах вищої освіти України: візії студентів» за участю студентів другого курсу спеціальності «Міжнародні відносини» та учасників студентської ініціативи Innovation Hub.
У межах заходу особистим досвідом впровадження європейських студій у Львівській політехніці поділилася Ярина Турчин, керівниця проєкту EUSTS, директорка Інституту гуманітарних та соціальних наук. Доповідачка розповіла студентам про ґенезу європейських студій, проєкти, підтримані програмою Erasmus+ напряму «Жан Моне у сфері вищої освіти», особливості викладання європейських студій у закладах вищої освіти на прикладі Львівської політехніки, а також можливості запровадження міждисциплінарних освітніх програм з європейських студій з урахуванням результатів опитувань професійних фокус-груп, які були презентовані під час заходу.
Про організацію проєктної та інноваційної діяльності студентів-політехніків присутніх ознайомила Олена Лукачук, менторка Innovation Hub, доцентка кафедри політології та міжнародних відносин, наукова співробітниця групи комерціалізації наукових досліджень Науково-дослідної частини, членкиня команди проєкту EUSTS. Вона розповіла про роботу Innovation Hub, досвід написання студентами перших проєктних заявок, можливості програми Erasmus+ напряму «Розвиток потенціалу у сфері молоді», а також налагодження співпраці студентів із Ротаракт Клубом Львів, Tech StartUp School, House of Europe, ініціативами «Посли європейської молоді» та «Європейські культурні простори». Також спікерка відзначила необхідність долучення Львівської політехніки до загальноєвропейської студентської організації Erasmus Student Network.
Анастасія Шкіль, студентка групи МВ-24, учасниця Innovation Hub, презентувала власне бачення використання у вивченні європейських студій підходів STEM-навчання, зокрема запропонувала спільно напрацьовувати проєкти міждисциплінарного спрямування, запрошувати на зустрічі зі студентами закордонних експертів, організовувати регулярні наукові ярмарки та екскурсії, ввести елементи гейміфікації до навчального процесу.
Прокоментувала цю доповідь студентка групи МВ-24, учасниця Innovation Hub Марія Піх, яка наголосила, що основні напрями STEM-освіти зможуть сформувати у студентів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця: уміння побачити проблему; уміння побачити в проблемі якомога більше можливих сторін і зв’язків; оригінальність, відхід від шаблону; здатність до абстрагування чи аналізу; здатність до конкретизації або синтезу; гнучкість як уміння зрозуміти нову точку зору і стійкість у відстоюванні своєї позиції.
Олексій Нагірний, студент групи МВ-24, координатор Innovation Hub, проаналізував можливості, спрямовані на покращення викладання курсів із «зеленої» енергетики в університетах різних країн, а також роботу студентських екологічних організацій, виокремив аспекти, які варто взяти на озброєння львівським політехнікам та використовувати їх на постійній основі. Серед них – проведення заходів, семінарів, інформаційних кампаній.
Прокоментувала цю доповідь студентка групи МВ-24, учасниця Innovation Hub Наталія Василиця, яка підкреслила важливість партнерства за ініціативи ЄС та ЮНЕСКО між навчальними закладами, дослідницькими центрами і промисловими партнерами в секторі зеленої енергетики.
Марта Дмитрів, студентка групи МВ-24, учасниця Innovation Hub, свій виступ присвятила огляду інновацій у вивченні та викладанні європейських студій. Доповідачка запропонувала змінювати локації для проведення лекційних та практичних занять, використовувати нові програми інтерактивного супроводу поданого матеріалу, налагоджувати безперебійний зворотній зв’язок між студентами і викладачами, проводити заняття із використанням симуляційних технологій, надавати можливості поглиблення комунікації з потенційними роботодавцями, формувати стартап-культуру в студентському середовищі.
Анастасія Бурбан, студентка групи МВ-24, учасниця Innovation Hub, розглянула європейські студії як засіб формування екологічної культури майбутніх фахівців. Учасниця заходу наголосила, що багато університетів і навчальних закладів в Європі пропонують програми та курси, які інтегрують аспекти екології та сталого розвитку в європейські студії: зокрема це магістерська програма з Європейських студій і охорони навколишнього середовища, навчальна дисципліна «Європейська екологія», програма з регіонального розвитку та екології в Центральній і Східній Європі, курс «Європейська енергетика та зміни клімату».
Прокоментувала цю доповідь студентка групи МВ-24, учасниця Innovation Hub Злата Климова, наголосивши, що формування екологічної свідомості фахівців можливо забезпечити лише через неформальну освіту, використовуючи техніки learning by doing, outdoor activities тощо, а також через цікаві міждисциплінарні навчальні програми, які можна вивчати в університетах, та запровадження в студентських кампусах популярних у Європі екопоселень.
До заходу долучилися й викладачі, гаранти освітніх програм кафедри політології та міжнародних відносин: професорка Галина Луцишин, доценти Ірина Малик, Руслан Демчишак, Юрій Тишкун, Леся Корнат, асистенти Ярина Завада, Артем Кокош.
Практичну частину заходу із застосуванням симуляційних технологій для формування знань про діяльність ключових інституцій ЄС провели тренери з методик викладання, учасники проєкту EUSTS, доценти кафедри політології та міжнародних відносин Ольга Івасечко, Олег Цебенко, Олена Лукачук для студентів другого курсу спеціальності «Міжнародні відносини». Було обрано симуляційну гру «Засідання Ради Європейського Союзу».
На порядок денний засідання винесли три питання:
- прогрес України у євроінтеграційних реформах, зокрема стан виконання семи рекомендацій від ЄК;
- аналіз процесу розширення ЄС та підготовка звіту Єврокомісії в рамках пакету розширення 2023 у жовтні 2023 року;
- допомога / підтримка України з боку ЄС після 24 лютого 2022 року та створення Українського фонду (Ukraine Facility).
Студенти під час засідання обрали ролі, в яких вони представляли Ольгу Стефанішину, віцепрем’єрку з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, Жозепа Борреля, Верховного представника ЄС з питань зовнішньої політики і політики безпеки, Олівера Варгеї, комісара ЄС з політики сусідства та переговорів щодо розширення, Анну Люрманн, міністерку у європейських справах та питаннях клімату Німеччини, Лоурансу Бун, міністерку у європейських та закордонних справах Франції, Педро Санчеса, прем’єр-міністра Іспанії, та кореспондента POLITICO.
Засідання завершилося прийняттям рекомендацій для України щодо продовження судової реформи та проведення подальших антикорупційних заходів.
До підготовки івенту також долучилися доценти Наталія Вовк та Олександр Марковець (кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності), Лідія Каша (кафедра електромехатроніки та комп’ютеризованих електромеханічних систем), Ірина Сухорольська (кафедра політології та міжнародних відносин).
Захід відбувся у рамках проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне. Загалом участь у події взяла 61 особа.
З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті проєкту в межах Порталу Львівської політехніки.