Тема подвійних дипломів і паралельного навчання в Україні і за кордоном нині набуває щораз більшого поширення. Для молоді це не лише престижно, а й корисно і перспективно. Сьогодні наш університет має низку угод, які цікаві політехнікам. Зокрема кафедра адміністративного і фінансового менеджменту Інституту адміністрування та післядипломної освіти вже декілька років поспіль для своїх студентів пропонує участь у програмі в межах співпраці зі Словацьким сільськогосподарським університетом у Нітрі (Slovak University of Agriculture).
Умови, вимоги та пропозиції для студентів кафедри АФМ
Заступник завідувача з міжнародної співпраці кафедри адміністративного і фінансового менеджменту Інституту адміністрування та післядипломної освіти Львівської політехніки Олег Дума пояснив тонкощі співпраці між університетами та розповів про можливості, які вона відкриває для студентства.
– У чому особливість співпраці з цим університетом?
– Програма подвійних дипломів зі Словацьким сільськогосподарським університетом у м. Нітрі започаткована в 2015 році. Між кафедрами укладено міжнародну угоду про співпрацю. Згідно з угодою, щороку для студентів кафедри відкривається можливість безкоштовно навчатися у Словаччині за спеціальністю «Бізнес-економіка».
– Які вимоги до студентів, котрі хочуть брати участь у цій програмі?
– Для успішного навчання в європейському університеті потрібні три складові: рівень знань, достатня мотивація та можливість налагодити комунікацію (знання англійської). Оскільки навчання на рівні бакалавра у Політехніці та словацькому університеті відрізняється за наповненням програм, то об’єктивно оцінити рівень знань студента за словацькою шкалою – складно. Тож ми узгодили, що навчання за цією програмою у Словаччині дає студенту шанс домогтися свої «історії успіху» в навчанні, як кажуть, з чистого аркуша. Тому для проходження на програму подвійних дипломів ми оцінюємо лише рівень знань англійської та рівень вмотивованості студента до навчання.
– Які особливості навчання у Словаччині?
– Навчання для іноземних студентів у Словацькому університеті відбувається англійською мовою з можливістю освоїти словацьку мову. Кількість пар на тиждень удвічі менша ніж в Україні. Підхід до навчання у Словаччині дає студентам більше можливостей до самоосвіти й тут, власне, відіграє найважливішу роль мотивація студента до навчання. Якщо правильно розпланувати графік, то часу достатньо і для навчання, і для подорожей Європою.
– Чи багато студентів скористалися цією можливістю?
– Упродовж трьох років у Словаччині навчалися п’ятеро студентів кафедри АФМ. Це число могло б бути більшим, оскільки багато студентів цікавляться безоплатним навчанням за кордоном саме під час вступної кампанії або ж у вересні – на початку навчального року. Але кінцевий термін подання документів на програму подвійних дипломів – це 12 червня кожного року. І коли люди дізнаються про таку можливість у липні чи вересні, їм потрібно очікувати рік на новий набір.
– З якими університетами кафедра ще має схожу співпрацю?
– Запуск спільної програми подвійних дипломів – досить складна та тривала процедура, яка потребує узгодження питань освітнього, організаційного та юридичного характеру. На цьому етапі укладено угоду про запуск програми подвійних дипломів із Slovak University of Agriculture у м. Нітра для спеціальності «Публічне управління та адміністрування». Нині працюємо над відкриттям такої можливості для спеціальності «Управління фінансово-економічною безпекою»: щоб студенти обох спеціальностей нашої кафедри мали рівні можливості до отримання освіти за кордоном у партнерському університеті. Надалі плануємо розвивати співпрацю із Люблінською політехнікою (Польща) та університетом Регенсбурга (Баварія, Німеччина).
Освіта у Словаччині відкрила нові горизонти
Оксана Сокіл, тепер уже випускниця кафедри адміністрування та фінансового менеджменту ІАПО, навчається у докторантурі Slovak University of Agriculture. Можливість долучитися до програми співпраці між університетами відкрило для дівчини нові можливості. Вона поділилася досвідом і враженнями від навчання у Словаччині.
– Передусім скажіть, чому обрали навчання саме на кафедрі АМФ і ІАПО?
– Бакалаврат я закінчувала у Львівському державному університеті внутрішніх справ. Там вчилася й на військовій кафедрі, тож шукала магістратуру, де можна було б доповнити вже отримані знання. Тому обрала напрям фінансово-економічної безпеки. А потім, щоб мати змогу поїхати на навчання за програмою подвійних дипломів до Словаччини, вступила ще й на адміністративний менеджмент.
– Чи довго зважувалися на навчання за кордоном?
– Це була чудова можливість. Та й Словаччина для мене тоді була невідома, тож моя цікавість перемогла. Взагалі ніколи не сумніваюся, коли щось роблю, щоправда, вже згодом можу вагатися, чи було це мені потрібно. У цьому випадку все абсолютно виправдано і я задоволена своїм вибором. Хоча на початку трохи переживала, що може бути складно навчатися англійською мовою, бо до того цією мовою нам читали лише два предмети. Отож було трохи важкувато, адже словаки мали трохи кращу базу знань з англійської, але ми дуже швидко їх наздогнали. Нині, у докторантурі, навчаюся й викладаю англійською теж. Також вивчила ще й словацьку мову, щоб спілкуватися зі своїми колегами в побуті. Хотіла б ще попрацювати на підприємстві, а потім повернутися до викладання в університеті, бо переконана, що лише практики мають моральне право навчати інших.
– А чи складно навчатися?
– Як на мене, то навпаки, вчитися у Словаччині легше. Там не потрібно писати курсових, лабораторних. Це дуже добра практика, яку, вважаю, варто запровадити і в українській освіті, бо менеджери (і не лише) повинні вміти висловити свою думку, а не виконувати машинальну роботу. Нам упродовж семестру важко не було – за цей час потрібно лише підготувати декілька презентацій і скласти іспит. Важкувато хіба перед сесією, бо треба добре володіти спеціалізованою економічною термінологією.
Деякі предмети були абсолютно інші, скажімо, менеджмент якості. А деякі були такі ж, які ми вивчали у Львівській політехніці, тож можна було ще поглибити свої знання.
Наші студенти наполегливіші, порівняно зі студентами-словаками. Ми себе комфортно там почували. Вони до нас навіть приходили консультуватися щодо розв’язку задач.
– Чим цікавитесь поза навчанням і роботою?
– Багато мандрую. Я відвідала вже щонайменше шістнадцять країн. Поїздки порівняно дешеві. Найбільше вражень маю від Португалії – люблю цю країну найбільше, бо там живуть мої батьки, а також від Греції – змалку мріяла там побувати.