Кожен студент так чи інакше стикався з проблемою, як встигнути все й одразу, особливо коли постає питання, як поєднати роботу та навчання, щоб перше не заважало другому. З цією проблемою я стикнулась три роки тому, коли навчалась на першому курсі.
Найважливіше правило у створенні тандему між роботою та навчанням – визначення пріоритетів. Необхідно виокремити важливі сторони двох напрямків життя та спрямувати сили на першочерговий. У цьому мені допомогла мотивація та результат, до якого я прямувала. На перший план поставила роботу, адже завдяки їй я змогла закрити питання з оплатою навчальних семестрів. Тобто здобування освіти так чи інакше почало залежати від моїх доходів.
У такому ритмі життя в пригоді стануть знання тайм-менеджементу, тобто управління часом. З цим поняттям я познайомилась у 2020 році на курсі «Тайм-менеджмент та особиста продуктивність». Головне правило тайм-менеджменту полягає у розумінні того, час треба використовувати ефективно. Завдяки цьому ми вчимося вчасно виконувати заплановане. Вдається це не одразу. На те, щоб ця навичка ввійшла в звичку, мені довелось витратити близько трьох тижнів. Відтак я змогла розплановувати свій наступний день та навіть тиждень до годин.
Ключовим моментом у поєднанні двох процесів є планування. Щоб встигати виконувати завдання, треба знати дедлайни та визначати, скільки особистого часу на це мені потрібно затратити. Наприклад, мій робочий день міг розпочатись о 8 ранку й закінчитись о 8 вечора. На все решта залишається 12 годин, 8 з яких йде на сон та відпочинок, а 4 години – на навчання й інші справи. До речі, ігнорування сну і відпочинку є однією з найбільших помилок у поєднанні роботи та навчання, а вигорання – одна з найпоширеніших проблем, з якою стикаються студенти.
Якщо нічна активність не підходить вашому ритму життя, раджу вночі спати. Скажімо я після деяких спроб працювати у нічні зміни зрозуміла, що потім на відновлення організму потребую 2–3 дні, а цього дозволити собі не можу, адже лекції та практичні ніхто не скасовував. Та й експерти радять денний режим, щоб у відповідний час розвантажувати свій організм та уникати перенавантажень.
Чи можна скоригувати собі графік? Загалом сьогодення передбачає створення умов для того, щоб якомога більше студентів могли працювати, тому в університетах щораз більше стає популярною дуальна освіта. Тому на це мають зважати як роботодавці (запропоновувати студентові неповний робочий день, віддалену роботу тощо), так і освітні заклади (пропонуючи заочну форму навчання, вільне відвідування або ж дистанційне навчання).
Для себе я обрала роботу за неповним графіком. Відповідно, мій тиждень був розпланований по днях. Три дні виділяла на навчання, чотири – на роботу або ж навпаки.
Посприяв цьому рішенню мій перехід на заочну форму навчання, а з часом, коли почалася пандемія, перехід на дистанційні сесії в університеті.
Також треба пам’ятати таку, здавалося б, дрібничку, що не конче весь свій час витрачати лише на корисні справи. Отож можна деколи розслабитися. Для розвантаження також підійде заняття, що не потребує зусиль.
Важливо не забувати про свої досягнення. Тому доречно вести електронний щоденник і записувати події, що минули або ж завершені справи. Таким чином, це буде нагадування про те, що ще треба зробити. Скажімо, я навчилася це робити, коли опанувала основні засади тайм-менеджменту.
Найважливіше, що я зрозуміла: у поєднанні роботи й навчання треба знаходити баланс та рівновагу. І тоді вони не стануть на заваді один одному.