Технології щодалі більше входять у повсякдення кожної людини. Студент Львівської політехніки Євген Сурков розповів «Аудиторії» про те, як за допомогою нового проєкту можна оптимізувати дорожній рух.
Хлопець навчається на другому курсі Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології на кафедрі комп’ютеризованих систем автоматики. Він та ще троє одногрупників: Анастасія Хоменко, Владислав Твардовський та Данило Чалий створили проєкт «Smart Road». Розробка має вдосконалити систему дорожнього руху. Ментором команди є проєкт-менеджер компанії SoftServe Віталій Дутка.
За словами Євгена, ідея цього проєкту зародилася в них ще минулого року під час лекції одного з директорів компанії SoftServe. Як з’ясувалося, в Україні немає системи реагування світлофорів на рух автомобілів. Наприклад, якщо машина їде зі швидкістю, більшою, ніж 70 км/год, то світлофор мав би зупинити перемикання кольору. Так можна уникнути аварії.
– Цьогоріч ми обирали для себе новий проєкт, адже той, яким займалися раніше, уже не надихав. Ми подумали, що було б класно дослідити тему дорожнього руху. Це актуально, адже людина впродовж життя в середньому витрачає рік на те, що стоїть у заторах. Ми хотіли цю статистику покращити, – каже Євген.
Студент пояснює, що світлофори працюють неоптимально й погано пов’язані між собою. Його команда хоче скоординувати їх в одну систему. Згідно з їхньою розробкою, за допомогою давачів руху, камер і розпізнавання обличчя можна регулювати рух на дорозі набагато результативніше. До цього процесу можна залучити й штучний інтелект:
– Надалі ми хотіли б, щоб можна було таким чином видавати штрафи. Тобто, якщо камера фіксує, що людина перевищує швидкість, вона могла б розпізнати номер машини та виписати штраф. Упровадити це буде важко, адже потрібно брати до уваги численні закони та нормативні акти.
Нині подібне врегулювання дорожнього руху тестують у США. Однак досконалої технології наразі немає, її тільки розробляють. Євген каже, аби почати такі зміни в Україні, зокрема у Львові, потрібна, насамперед, підтримка міста, «Укравтодору» та пошук фінансування:
– Як на мене, кошти мав би виділити Фонд розвитку міста. Очевидно, треба ще шукати інвесторів. Може, хтось із приватного сектору захоче долучитися, адже бізнес має бути зацікавлений у покращенні стану інфраструктури.
За словами Суркова, розробкою «розумної дороги» займаються чимало компаній:
– Єдина відмінність: у них є на це гроші, а в нас немає. Але ми ентузіасти, тому своєю командою теж можемо щось реалізувати. Проєктом займаємося вже пів року. Зараз маємо діджитал-копію перехресть. Так ми вчимося їх регулювати. До кінця цього року хочемо зробити демо-версію проєкту.
Окрім цього, команда політехніків використовує в роботі програму цифрового моделювання «Sumo», яку розробили на базі одного з німецьких університетів. Вона моделює дорожній рух на певній мапі, а студенти використовують це для тестування власних алгоритмів.
Євген пояснює, що не всі проблеми на дорогах вдасться розв’язати за допомогою «розумних» світлофорів. Деякі перехрестя неправильно спроєктовано. Такі проблемні зони мусять розглядати люди.
Студенти вірять, що їхній проєкт буде успішний і реалізується в містах:
– Напевно, кожен хотів би жити в більш розвиненому світі. Рано чи пізно він такий справді буде. Чому б нам до цього теж не докласти зусиль? Я розумію, що це досить складно, але, гадаю, через два-три роки почнуться нововведення.