У житті кожного студента настає цей момент. Пошук роботи – точно не найприємніший етап життя, проте його оминути вкрай складно. А якщо додати відсутність досвіду… То кращий шлях, щоб уникнути помилок, – добре підготуватися до майбутньої співбесіди.
Як зробити так, щоб співбесіда відбулась успішно й саме вас обрали серед сотень інших кандидатів, розповіла досвідчена менеджерка з підбору та адаптації персоналу, випускниця факультету психології Львівської політехніки Юлія Волянчук.
– Чи відіграє зовнішній вигляд важливу роль? Якщо так, то як краще одягатися на співбесіду?
– На співбесіду варто одягатись офіційно. Одяг має бути світлих тонів, а макіяж – легкий та стриманий. Я б радила на співбесіду одягати світлу сорочку, штани та акуратне взуття. Категорично не варто одягати порвані джинси чи футболки. Якщо на тілі чи обличчі є пірсинги, їх рекомендую зняти.
Важливим моментом у зовнішньому образі є взуття. Навіть влітку воно має бути закритого типу. Існує навіть таке правило, що з відкритим взуттям на співбесіди краще не ходити, тож залиште босоніжки для прогулянок.
– Як справити хороше перше враження?
– Як вже зазначала, важливий зовнішній вигляд, бо саме за перші кілька секунд складається враження про кандидата. Ми оцінюємо те, як людина прийшла одягнена і як поводиться в перші хвилини. Тому важливо поводитися привітно вже « від порога»: при зустрічі потиснути руку, посміхнутися та сісти за запрошенням. Тобто тут важливо встановити зоровий контакт та зарекомендувати себе добре від перших секунд, адже перше враження зазвичай змінити вкрай складно.
– Всім відомо, що вдала співбесіда потребує правильної підготовки. Можливо, в тебе є поради, як саме це варто робити?
– По-перше, дізнатися максимум про компанію: її дату заснування, кількість працівників, чим вона займається, мету, цінності, як вони розвиваються, чи бере участь у громадському житті, доброчинності й так далі. Зараз це все дуже легко знайти в інтернеті або ж у соціальних мережах.
Варто ознайомитися з функціональними обов’язками та вимогами до кандидата, щоб ви знали кого саме потребує компанія і як правильно скласти свої відповіді.
Також варто підготувати та записати відповіді на можливі запитання: ваші хороші чи негативні якості, чому саме ви потрібні компанії, чому звільнилися з попередньої роботи. Найкраще це все проговорити вдома перед дзеркалом, щоб потім у вас не було шоку, коли вас запитають, а ви не можете сформулювати свою відповідь.
Загалом, найкраща підготовка – це обміркований в голові можливий сценарій співбесіди і заздалегідь продумані відповіді.
– Як успішно пройти співбесіду, якщо немає досвіду?
– Насамперед, перед тим як надсилати резюме компанії, продумайте та запишіть собі відповідь на питання, чому вони мають розглянути саме ваше резюме? Можливо, ви дуже зацікавлені в цій вакансії, шукаєте роботу на довготривалий термін, готові навчатися та приділяти багато часу компанії. Доведіть, що відсутність досвіду – не завадить вам викладатися на всі сто.
Навіть якщо у вакансії зазначено, що потрібен досвід від одного року, резюме можна надсилати, але варто чітко розписати ваші навики. Тобто відсутність досвіду роботи важливо «перекрити» вашими перевагами, вказавши чим саме зацікавила вас ця вакансія.
Дуже важливо вказати цікаву інформацію про себе. Наприклад, ви були старостою в групі чи брали участь у семінарах. Це може зарекомендувати вас як відповідальну людину, яка вміє згуртовувати колектив. Також можна написати, де проходили практику та які навики там здобули. Можливо, що ваша спеціальність підходить під вакансію, а досвід роботи ви здобули під час навчання. Великою помилкою студентів є те, шо вони у своєму резюме пишуть лише період навчання та спеціальність.
– Буває таке, що наче й незначний досвід є і ти справді можеш стати хорошим спеціалістом, а страх не дає розкрити себе як особистість перед роботодавцем. Що можеш порадити в такому випадку? Як таке побороти?
– Тут важливо підготуватися до співбесіди заздалегідь: прочитати якомога більше інформації про компанію, подивитися відео про те, як проходять співбесіди. Страх зникає, коли ми знаємо про те, що нас чекає. Також, як я вже казала, можна перед дзеркалом провести репетицію.
Ще варто розуміти, що менеджер із підбору персоналу – це звичайна людина, яку боятися не варто. Тож краще почуватися розкуто, бути відкритим, комунікабельним та вільно розповідати про себе.
Якщо на співбесіді я бачу, що людина справді хвилюється, то завжди намагаюся зробити їй комфортніше, тобто починаю розповідати про компанію чи задавати запитання.
– Можеш назвати три універсальні риси, які точно сподобаються роботодавцю?
– На мою думку, працівник однозначно має бути: комунікабельний, відповідальний, а також вмотивований до роботи.
– Як має виглядати хороше резюме?
– По-перше, варто дотримуватися стандартів заповнення резюме, тобто, написати біографію, прикріпити фото, вказати період навчання, досвід, навички та інформацію про себе.
Фото повинно бути в діловому стилі. На ньому має бути добре видно ваше обличчя, присутній відповідний стиль одягу та зачіски, адже це діловий лист. І аж ніяк не може бути фото з моря, з бокалом вина чи коханою людиною.
Наступний крок – це стандартна біографія: вік, місце проживання, освіта. Обов’язково варто вказати чи вийде відвідувати навчання за індивідуальним графіком, адже завдяки дистанційному навчанню, студенти зараз шукають роботу на повну зайнятість.
Далі йдуть ваші навички, які ви здобули на минулій роботі чи навчанні. Наприклад, якщо ви працювали консультантом, не вказуйте лише компанію й час роботи, а зазначте, що здобули навички касової дисципліни, консультацій, швидкого засвоєння інформації і тд.
Найважливішою частиною вашого резюме, зокрема для мене, є те як людина напише про свої позитивні якості. Інформація про себе є дуже важлива для тих в кого немає досвіду, адже саме за нею рекрутер чи hr-менеджер може зрозуміти, чи ви є та людина, яку вони шукають. Тому цій частині варто приділити найбільше значення та часу.
Плюсом для кандидата була б добре сформульована думка, чим саме його зацікавила ця вакансія. Якщо ж це загальне резюме на робочому сайті, варто просто прописати основні якості, чим змотивовані та яку роботу шукаєте.