У 2015 році львів’яни завершили роботу над створенням курсу аудіолекцій для незрячих студентів-медиків. Виготовлено сотні годин лекційного матеріалу з усіх навчальних дисциплін, які вивчають упродовж I–III курсів.
Фахівці Ресурсного центру освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами Національного університету «Львівська політехніка» виготовлені аудіолекції конвертують у спеціальний формат DAISY, внаслідок чого величезний обсяг звукового матеріалу стає зручним для користування і швидкого пошуку будь-якого потрібного елемента (теми, розділу, параграфа, пункту, сторінки і т.д.).
Розповідає керівник Ресурсного центру Львівської політехніки, виконавчий директор Львівського обласного осередку ВГО «Українська спілка інвалідів – УСІ», кандидат історичних наук Оксана Потимко:
– Ми з приємністю звітуємо про завершення циклу роботи над створенням повного курсу аудіолекцій для незрячих студентів-медиків, які навчаються у Львівському медичному коледжі. Ці лекції будуть розміщені на одному з інтернет-ресурсів. Це була дуже актуальна проблема, тому що чи не найбільшою проблемою при навчанні, при здобутті освіти у навчальних закладах є відсутність адаптованої літератури. Власне, ми над цим задумалися у 2013 році. Це була ініціатива пані Марії Шегедин створити такий курс аудіолекцій, який би замінив відсутні брайлівські підручники.
Працювали над створенням цього курсу безпосередньо викладачі медичного коледжу ім. Андрея Крупінського. Сьогодні це Львівський інститут медсестринства та лабораторної медицини ім. Андрея Крупінського. Кожен предмет начитує той викладач, який його читає під час лекцій. Для незрячої людини, для якої голос має велике значення, цей момент є надзвичайно важливим. Звісно, всі працювали абсолютно безкоштовно. Ми робили аудіолекції в межах одного з наших численних проектів, підтриманих спершу БО «Львівська освітня фундація» та БФ «Розвиток України», які надали кошти для оплати послуг студії звукозапису для виготовлення лекцій. Написанням лекцій займалися викладачі коледжу. Лекційних курсів є чимало. Є курси, які містять 10–12 лекцій, а є професійні фахові курси, які містять понад 80 лекцій.
Організатори планують передати виготовлені навчальні матеріали для незрячих студентів інших медичних коледжів України, а також розмістити їх на одній з веб-сторінок. Оксана Потимко каже:
– Чи замислювались коли-небудь над тим, наскільки обмеженими є освітні перспективи незрячих абітурієнтів порівняно зі зрячими? Так, до послуг звичайних вступників – сотні навчальних закладів як за місцем проживання, так і в інших куточках України чи за кордоном. Натомість, вибір навчального закладу чи спеціальності для абітурієнта з особливими освітніми потребами є мінімізований. І пояснюється це не лише замкненістю ВУЗів для такої категорії студентів, але й відсутністю для них навчально-методичної бази (передовсім – підручників).
Протягом останнього десятиліття громадянське суспільство активно долає ці та інші бар’єри. Першість у цьому чимало років поспіль посідають львів’яни з їх інноваціями в освітній та соціокультурній галузях. Достатньо згадати хоча б про започатковану у Львові діяльність щодо створення Першої української дейзі-бібліотеки для незрячих, мультиплікаційних і художніх фільмів з аудіодискрипцією для глядачів з глибокими вадами зору, інклюзивне навчання сліпих дітей у звичайних школах та ін.