Про зацікавлення Львівської політехніки запровадженням практичної компоненти навчання говорять уже щонайменше шість років. Та нині від ознайомлення, як ця система діє в Німеччині (беруть за зразок для нашого університету), переходять до напрацювання відповідної документації. Про тонкощі та особливості дуальної системи у Львівській політехніці розповів проректор Роман Корж.
– Унікальність Політехніки в тому, що в нас є добрі передумови для успішного розвитку дуальної системи освіти. Відповідний ґрунт для цього ми почали закладати у 2012–14 роках. Першу домовленість про науково-технічну співпрацю підписали ще в 2012 році з ТЗВО «ДТЕК» – стратегічним холдингом, що розвиває бізнес в енергетичній галузі. Відтоді ми крок за кроком йдемо до запровадження дуальної форми навчання в нашому університеті. Так, викликів є чимало, ми знаємо про них і шукаємо способи розв’язання. Та в будь-якому разі нині у Львівській політехніці дуальну освіту впроваджуватимемо в експериментальному форматі. Найімовірніше, залучатимемо дві спеціальності в університеті і три-чотири в коледжі – там навіть буде простіше впровадити дворічну програму для студентів, які вступають на навчання після 11 класу, – пояснив Роман Орестович.
На відміну від Німеччини, де студент спершу обирає підприємство, на якому працюватиме, а потім уже вступає до коледжу чи університету, в нас студенти спершу обиратимуть навчальний заклад, а потім – співпрацюватимуть із роботодавцями, яких допоможе підшукати університет.
Якщо говорити про німецький досвід дуальної освіти, то й там не кожен університет працює за цією системою. Є окремі чотири навчальні заклади: Дуальна вища школа Баден Вюртенберг (9 500 фірм, 34 000 студентів), Берлінська вища школа економіки і права (10 000 студентів), Саксонська академія професій (5 000 студентів) і Дуальна вища школа Гера-Айзенах. Там студенти навчаються шість семестрів – три місяці теоретичне навчання у виші і три – навчання на підприємстві. У нашій Політехніці ще обдумують, чи діятиме саме така схема чергування, чи змінена. А в майбутньому передбачають сформувати взагалі окремий інститут дуального навчання.
– Дуальна форма навчання дає низку переваг для студентів. Адже, завдяки тісній взаємодії теорії і практики, їхня кар’єра фактично розпочинається ще в університеті. Варто наголосити, що практичне навчання на підприємстві відбувається паралельно до навчання в університеті, а не як звична практика. Також і курсові роботи узгоджено з теоретичною базою, а їх теми надає підприємство – це гарантує, що дослідження студента не даремне, а його використають для роботи, – додав Роман Орестович.
Уже нині в університеті напрацьовують освітню програму, базуючись на досвіді Німеччини. Хоча, до прикладу, у Львівській політехніці досвід Інституту енергетики та систем керування є прообраз дуальної освіти.
– У тому, що Україна розвиватиме дуальну освіту – сумнівів нема. Бо це давно затребувано й дасть можливість змінити підхід і до навчання, і до пошуку роботи. Адже, не таємниця, що нині в нашій державі брак відповідних фахівців мало не в усіх галузях. 19 вересня цього року з’явилося розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти». Саме завдяки дуальній освіті сподіваються розв’язати проблему недостатнього рівня готовності багатьох випускників вишів, а також і профтехосвіти до самостійної професійної діяльності, а також – першого місця праці, – додав проректор. – Окремо вимоги ставитимемо також і до викладачів. Зрозуміло, що лише теоретичної бази знань – замало, тому викладатимуть ті, хто має практичний досвід. Також запрошуватимемо на викладання й провідних фахівців із фірм та підприємств. Це убезпечить від викладання за застарілою програмою, яка відірвана від реальних потреб сучасного ринку праці.
Ще однією особливістю дуальної освіти є те, що праця кожного студента під час навчання починатиметься із найнижчого рівня. За півроку студент має вирости до майстра. Це сприятиме адаптації до промисловості та підвищення знань професії.