Незважаючи на складний рік, у Львівській політехніці активно продовжуються заплановані ремонтні роботи.
Про ситуацію з поточним станом справ модернізації приміщень та гуртожитків розповів проректор з навчально-виробничої роботи Національного університету «Львівська політехніка» Володимир Крайовський.
2020-й – найбільший за обсягами ремонтних робіт
– Володимире Ярославичу, розкажіть, на скільки цей складний для всіх рік був для політехніків вдалий чи не вдалий у плані запланованих ремонтів?
– Я вже 14 років працюю на своїй посаді й можу впевнено сказати, що теперішній 2020 рік у Політехніці виявився найбільший за обсягами виконаних робіт, пов’язаних із ремонтами, зокрема, які прописані у стратегічному плані. Це, для прикладу, такі великі об’єкти, як: підземні переходи; реконструкція студентської бібліотеки; роботи у 1-му навчальному корпусі, зокрема, облаштування коворкінг-центру; це також спортивний комплекс на вулиці Стуса; спорткомплекс на вул. Лукаша. Та, на жаль, коронавірус вніс свої корективи щодо часу виконання цих та інших робіт. Бо фактично станом на сьогодні, всі об’єкти мали би бути вже в експлуатації, але наразі тут й досі виконуються роботи. Та, знаючи ситуацію в інших ЗВО України, скажу, що жоден із них таких великих робіт, як ми, не виконує. Інші ЗВО менше приділяють уваги ремонтам.
– А які об’єкти вдасться цього року завершити, а які не вдасться?
– Сто відсотків, що підземні переходи до кінця поточного року не будуть готові. Це дуже проблемні об’єкти, було чимало конфліктних ситуацій. 3D-аудиторія теж до кінця року не буде готова, бо декілька разів не відбувся тендер, тому лише почали роботи. Також лише почато спорудження підпірної стіни на вулиці Лазаренка, 38, однак тут роботи можуть тривати ще два роки. Натомість, всі інші роботи мають бути завершені до кінця року. Для прикладу, на вул. Чорновола, 57. Там уже завершується капітальний ремонт 1-го, 6–9-го поверхів навчального корпусу №36. Це, по суті, повна реконструкція корпусу. Тому, крім зазначених, усі інші, які планували до кінця грудня завершити, мають бути готові. Зазначу, що студентське містечко має свою будівельну бригаду, завдяки якій фактично відремонтували гуртожиток №7, частково №9, також йдуть роботи у четвертому. Та найбільш проблемним у нас є гуртожиток №3, який в аварійному стані.
Заручники ситуації стосовно тендерних об’єктів
– Які виникли складності, крім ситуації з коронавірусом, пов’язані з ремонтними роботами цього року?
– Модернізація навчальних приміщень та гуртожитків має два механізми реалізування. Перший, коли ми виконуємо роботи власними силами – це відділ капітальних ремонтів. Університет має в своєму штаті десятки кваліфікованих майстрів, які можуть займатися різними поточними ремонтами. Але також є другий механізм, коли роботи виконують сторонні організації. Щодо цих об’єктів, то тут відбуваються тендерні закупівлі. Коли понад 50 тис. грн. коштує послуга, то треба оголошувати тендер. Власне, складність робіт пов’язана найбільше з тендерами. Наш вплив на тендерні об’єкти є дуже обмежений. Так, ми, як замовники і власники тих приміщень, можемо за невиконання термінів розірвати угоди. Але це бюрократична тяганина, в ході якої втрачається темп роботи. А тому ми часто є заручники ситуації стосовно тендерних об’єктів. Та й фінансово ми певною мірою обмежені своїми можливостями, щоправда, суми, які виділяють зі спецфонду Політехніки на ремонти, з року в рік зростають. Однак і вартість робіт також росте.
– Якщо узагальнити і сказати у відсотковому відношенні, то на скільки вдалося виконати заплановані роботи?
– Ті роботи, які ми виконували власними силами, здійснено на 90%. Ті, які виконуються сторонніми організаціями, – на 60–70%. Тому виходить, що десь на 75% виконали все заплановане.
– Якось змінився стан справ із модернізацію актової зали у першому навчальному корпусі?
– Було розпочато проєктування, в ході якого з’ясували, що вартість робіт становитиме понад 20 млн грн. Це і модернізація та автоматизація сцени, вентиляція, опалення, освітлення, заміна сидіть і так далі. Вийшла така сума, що наразі вирішили відмовитися від цього проєкту. Словом, актова зала може почекати, бо є більш важливіші речі, хоч у стратегії вона й записана, але проєктування внесло свої корективи.
Передати «Комбінат харчування» в управління бізнесу
– Також у стратегії передбачено роботи «Комбінату харчування», або простіше кажучи – їдальні…
– Стосовно їдальні, то там йде дискусія про її передання в управління бізнесу. Університет дуже великі кошти витрачає на соціальну галузь, яка є збиткова. Позиція нашого ЗВО загалом є така, що кошти спецфонду повинні витрачатися на покращення навчального процесу. Аудиторії та обладнання мають бути найсучасніші, оплата викладачам достойна. Однак вкладати великі кошти у передбачувано збиткові речі є невигідно. Тому мова йде про те, щоб перетворити «Комбінат харчування» у комерційне кафе, як в УКУ, де їдальню передали бізнесу. Тепер УКУ більше нічого, що стосується їдальні, не цікавить, крім якості обслуговування. Там є градація цін, коли для своїх дешевше, а для інших – дорожче і така система вигідно для всіх функціонує.
– А стосовно облаштування пандусів у корпусах?
– Частину пандусів у 2020 році вже зробили. А іншу частину заклали в план робіт на 2021 рік. Так, у стратегії в нас передбачено пандуси в усіх корпусах, але не кожен корпус можна під пандус реалізувати. Бо є ряд вимог до них. Для прикладу, пандуси мають мати певний ухил. Якщо не вдається цього зробити, то є варіант із спеціальними технічними засобами, як ми влаштували у головному корпусі. Щоправда, це дороге обладнання, тому такі проєкти є дуже витратні для дальшого реалізування. Але загалом встановити більшу кількість пандусів плануємо за не великий відтинок часу.
– Чи змінилася ситуація з ліфтами?
– У нас 38 ліфтів. Із них багато заборонені для експлуатації. Заміна ліфта – це близько одного мільйона гривень. На жаль, поки таких коштів не передбачено. Тому ліфти наразі не оновлюються, але в наступному році плануємо цим врешті-решт зайнятися.
Перенесення пар із підвальних приміщень
– Стратегія перенесення пар із підвальних приміщень не змінилася?
– Ні, весь навчальний процес, як і планувалося, будемо виселяти з підвальних приміщень. Там мають бути склади, архіви, також якісь допоміжні приміщення для сантехніків, столярів і так далі. Де нині провадять заняття в підвальних приміщеннях – це головний корпус, 9-й, 8-й і все. У трьох корпусах шукаємо варіанти, куди б перенести навчальний процес. Кожен рік частину звільняємо і поступово дійде до мети – у підвальних приміщеннях пар не буде.
– Якщо говорити про плани на 2021 рік, що б ви виокремили?
– Заходи з енергозбереження. Жаль, що цього року не модернізували жодної котельні, які входять в групу ризику. Термін експлуатування їх вже понад 50 років. Крім цього, у нас є дахи, балкони, вікна. Багато таких стратегічно важливих питань. Досі не відремонтували аварійного даху в 14-му корпусі, аварійні балкони у 7-му корпусі, та аварійні вікна у 19-му. Це дуже такі болючі питання, які хотілося б почати розв’язувати в наступному році. Також дуже мало зроблено з благоустрою і це теж у планах. Загалом ми зараз формуємо план на наступний рік, коли його буде затверджено, то всі зацікавлені зможуть із ним ознайомитися.