До 20-річчя кафедри

Цього року кафедрі соціології та соціальної роботи Інституту гуманітарних і соціальних наук Національного університету «Львівська політехніка» виповнюється 20 років. Діяльність кафедри добре відома як в Україні, так і за її межами. На увагу заслуговують досвід сьогодення й весь період становлення кафедри соціології та соціальної роботи Львівської політехніки.

 

Бекґраунд

Національний університет «Львівська політехніка» здійснює підготовку фахівців для соціальної сфери з 1999 року, коли було започатковано освітню програму «Соціальна робота» в межах українсько-канадського мегапроєкту «Реформування соціальних служб» (РСС) (1999-2003 рр.), виконаного за фінансової підтримки Канадської Агенції з Міжнародного Розвитку (CIDA). Досвід підготовки соціологів, соціальних працівників і фахівців із соціального забезпечення накопичений на кафедрі соціології та соціальної роботи (CР), створеній 2001 року в рамах цієї міжнародної ініціативи в структурі Інституту гуманітарних і соціальних наук Львівської політехніки. Сталий розвиток освітніх програм і кафедри СР загалом, а також нарощування потенціалу Університету у сфері соціальної інклюзії й інклюзивної освіти відбувається на тлі багаторічної партнерської співпраці з Манітобським університетом, канадським партнером Львівської політехніки в українсько-канадському мегапроєкті РСС, а також з іншими провідними зарубіжними і вітчизняними інституціями.

У процесі започаткування й подальшого становлення освітніх програм на кафедрі СР сформувалася система професійної підготовки «Університет-Громада». Концептуальні засади цієї освітньої системи обґрунтовані, зокрема, принципами екосистемного підходу, перспективи сильних сторін, теорії інтерсекціональності, холістичної моделі здоров’я, екологічної безпеки, а також іншими підходами змісту професійної підготовки фахівців для соціальної сфери. Навчання студентів, які здобувають ступінь бакалавра, магістра або доктора філософії (Ph.D.) відповідно до їхньої спеціальності, відбувається з огляду на розвиток партнерської взаємодії на локальному, регіональному, загальнодержавному та міжнародному рівнях.

На цьому ґрунті 2015 року був створений Міжнародний центр професійного партнерства «Інтеграція» (далі – МЦПП «Інтеграція») для забезпечення формування інклюзивної свідомості та інклюзивного освітнього середовища, архітектурної й соціальної доступності до можливостей навчання у Львівській політехніці для осіб з особливими освітніми потребами; подальшого розвитку мережі міждисциплінарної партнерської взаємодії Львівської політехніки з державними і недержавними організаціями м. Львова та іншими партнерськими установами як в Україні, так і за її межами.

На базі МЦПП «Інтеграція» виконуються програми неперервної професійної підготовки в соціальній сфері (неформальна освіта), програми обміну студентами і аспірантами, а також міжнародні проєкти, зокрема, проєкт «Норвегія – Україна»: «Перепідготовка та соціальна адаптація військовослужбовців, ветеранів та членів їхніх сімей в Україні. Інтеграція моделі проєкту «Норвегія – Україна» в державну систему». Діють Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень» (далі – Служба доступності «Без обмежень»), Ветеранська служба для учасників бойових дій, їхніх сімей та внутрішньо переміщених осіб (далі – Ветеранська служба), Консультаційно-координаційна служба «Клініка здоров’я громади Львівської політехніки» (далі – Клініка здоров’я громади).

Діяльність МЦПП «Інтеграція» є проявом імплементації інклюзивної освітньої політики у Львівській політехніці. Водночас ця діяльність спирається як на взаємодію структурних підрозділів Університету, так і на співпрацю з державними і недержавними організаціями м. Львова і, отже, виходять за межі суто академічної спільноти та поширюється на громаду міста. Поступальний розвиток Мережі партнерської взаємодії «Без обмежень» і її відгалуження – Дослідницької платформи «Без обмежень» (створеної за ініціативою представників громади м. Львова) сприяє консолідації зусиль освітян і фахівців-практиків соціальної сфери, представників органів державної влади та місцевого самоврядування.

У своїй сьогоденній діяльності кафедра CР і МЦПП «Інтеграція» тісно співпрацюють як одна команда. Одним із проявів такої нерозривної взаємодії є спільна участь у VII Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти» (2016 р.). Подана на конкурс публікація «Психосоціальна підтримка дітей і молоді у складних життєвих обставинах у системі професійної підготовки соціальних працівників «Університет — Громада». Досвід Національного університету «Львівська політехніка» здобула Гран-прі «Лідер вищої освіти України», сертифікат якості наукових публікацій МОН і НАПН України, Асоціації користувачів Української науково-освітньої телекомунікаційної мережі «УРАН», а Львівську політехніку нагороджено дипломом і золотою медаллю.

Органічне професійне партнерство кафедри CР і МЦПП «Інтеграція» ґрунтується на дослідженнях, що має принципово важливе значення для сталого розвитку системи професійної підготовки «Університет-Громада», створеної у Національному університеті «Львівська політехніка». Це, своєю чергою, дозволяє Університету реагувати на нинішні виклики на основі інноваційного світового досвіду та новітніх стратегій і технологій професійної освіти й професійної діяльності у соціальній сфері, що набуває особливо важливого значення в період пандемії COVID-19.

 

Нова освітня ініціатива

Кафедра соціології та соціальної роботи і Міжнародний центр професійного партнерства «Інтеграція» виступають з Новою освітньою ініціативою з підвищення кваліфікації / професійного розвитку (неформальна освіта) у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Нова освітня ініціатива націлена на такі два пріоритетні напрямки:

Пріоритетний напрямок I

Розроблення і виконання програми професійного розвитку «Забезпечення можливостей доступності навчання для осіб з особливими освітніми потребами у закладі вищої освіти» для викладачів та допоміжного персоналу Львівської політехніки

Мета: задовольнити потреби доступності студентів з особливими освітніми потребами, насамперед осіб з інвалідністю, у закладі вищої освіти на основі професійних компетентностей слухачів, сформованих у межах виконання програми професійного розвитку (ПР) у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти

Обґрунтування. Ця ініціатива спирається на Міжнародну класифікацію функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ) на противагу Міжнародній класифікації хвороб та проблем, пов’язаних зі здоров’ям (МКХ), тобто наголошує на функціональних можливостях на противагу нездатностям як основному критерію у трактуванні здоров'я. Це, своєю чергою, дає змогу застосовувати підходи, зорієнтовані на сильні сторони клієнта, у сфері професійної освіти та професійної практики, і в такий спосіб сприяти покращенню здоров’я та соціального функціонування особистості.

Пріоритетний напрямок II

Розроблення і виконання програми ПР «Інноваційні стратегії, технології і професійний досвід у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти» для надавачів соціальних послуг – представників державних і недержавних соціальних служб м. Львова та області

Мета: задовольнити наявні потреби надавачів соціальних послуг представників як державних, так і недержавних соціальних служб м. Львова і області у наданні їм можливостей для професійного розвитку

Обґрунтування. До кафедри СР і МЦПП «Інтеграція» звертаються соціальні працівники та керівники державних і недержавних соціальних служб м. Львова і області з проханням надати їм можливості для задоволення потреб професійного розвитку. Своєю чергою, кафедра СР і МЦПП «Інтеграція» були б вдячні за можливість активного залучення представників громади до інтерактивного навчання для того, щоб вони могли поділитися з іншими власним досвідом практики соціальної роботи. Викладачі освітньої програми «Соціальна робота» особливо зацікавлені у підтриманні для студентів спеціальності «Соціальна робота» навчального середовища та практики соціальної роботи, що ґрунтуються на компетентнісному підході та дослідженнях. На цьому шляху пріоритетним є залучення Дослідницької платформи «Без обмежень» та її подальший розвиток.

Викладачі освітньої програми «Соціальна робота» спиратимуться також на досвід проведення навчання ПР для супервізорів практики соціальної роботи, здобутий у межах виконання українсько-канадського мегапроєкту «Реформування соціальних служб» (1999-2003 рр.).


 

На етапі впровадження Нової освітньої ініціативи два вищезазначені пріоритетні напрямки об’єднані в одному сертифікованому онлайн-курсі ПР із соціальної інклюзії та інклюзивної освіти, який розробляється для викладання в межах партнерської взаємодії Манітобського університету та Національного університету «Львівська політехніка», що триває.


 

Участь канадських партнерів у Новій освітній ініціативі координує д-р Морін П. Флагерті (Dr. Maureen P. Flaherty), магістр соціальної роботи (MSW), доктор філософії (Ph.D.), доцент кафедри миру та конфліктів Інституту миру і справедливості Артура В. Мауро при Коледжі св. Павла Манітобського університету. Вона є викладачем курсів соціальної роботи, яка розробила та викладала низку професійно-орієнтованих навчальних курсів у Львівській політехніці для студентів, викладачів та супервізорів студентської практики у межах українсько-канадського мегапроєкту «Реформування соціальних служб», виконаного за фінансової підтримки CIDA (1999-2003 рр.), а також у період після його завершення. Д-р Флагерті є експертом, яка співпрацює з Україною на довготривалій, багаторічній основі; її дослідження, викладання, наукове керівництво та консультування підтримують освіту у галузі соціальної роботи та розвиток громад у країні.

Д-р ФлагертіКоординатор з канадської сторони, радник, автор, редактор та викладач у сертифікованому онлайн-курсі ПР, нещодавно ініційованому українсько-канадською командою. В осінньому семестрі 2021 р. д-р Флагерті приїздить з візитом до м. Львова, щоб залишитися та викладати в якості запрошеного професора (Visiting Professor) на кафедрі СР та в МЦПП «Інтеграція» Львівської політехніки, зокрема, для започаткування Нової освітньої ініціативи. Д-р Морін П. Флагерті – лауреат Премії для викладачів Асоціації випускників Манітобського університету (UMGSA) (2020 р.) (https://news.umanitoba.ca/congratulations-to-the-recipient-of-the-umgsa-teaching-award/), а також здобувач інших почесних нагород. Вона є членом Почесної Президії МЦПП «Інтеграція» і кафедри СР Інституту гуманітарних і соціальних наук Львівської політехніки (https://lpnu.ua/en/integration-center/honorary-presidium).


 

Участь українських партнерів у Новій освітній ініціативі координує д-р Ніна М. Гайдук, магістр соціальної роботи (MSW), кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціології та соціальної роботи. Вона є випускницею магістерської програми соціальної роботи (1999-2001 рр.) Манітобського університету, а також тривалий час мала статус позаштатного наукового співробітника цього канадського університету (2010-2019 рр.). Донедавна Ніна Михайлівна Гайдук залишалася незмінним керівником освітньої програми «Соціальна робота» (1999-2020 рр.), створеній у Львівській політехніці за українсько-канадським мегапроєктом «Реформування соціальних служб» (1999-2003 рр.), виконаним за фінансової підтримки CIDA.

Д-р Гайдук – Координатор з української сторони, радник, автор, редактор та викладач у сертифікованому онлайн-курсі ПР, нещодавно ініційованому українсько-канадською командою. В якості директора МЦПП «Інтеграція» (2015-2020 рр.) д-р Гайдук успішно здійснювала координацію формування інклюзивного освітнього середовища у Львівській політехніці. Вона також є координатором розвитку мережі партнерської взаємодії «Без обмежень»/“No Limits на міжнародному, загальнонаціональному, регіональному та локальному рівнях. Ніна Михайлівна Гайдук – лауреат Державної премії України в галузі освіти (2019 р.) (https://lpnu.ua/integration), а також здобувач інших почесних нагород. Вона є членом Почесної Президії МЦПП «Інтеграція» і кафедри СР Інституту гуманітарних і соціальних наук Львівської політехніки (https://lpnu.ua/en/integration-center/honorary-presidium).


 

Примітка. Зміст новоствореного курсу ПР буде викладатися для представників двох вищезазначених цільових груп одночасно або в різний час, в залежності від нагальних потреб.

 

Робоча програма (базова версія)

комбінованого онлайн-курсу ПР

у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти (включно з відповідним онлайн-посібником) для (1) викладачів і допоміжного персоналу Університету та (2) надавачів соціальних послуг

 

Комбінований онлайн-курс ПР складається з декількох модулів – як обов’язкових, так і вибіркових. Модуль 1 є обов'язковим для всіх учасників.

В онлайн-посібнику наведено посилання для переходу до матеріалів віртуального середовища, що подаються та оновлюються в міру необхідності.

 

Модуль 1. Основний зміст

БЛОК 1 (Вступний блок)

У цьому блоці подано огляд усього сертифікованого курсу та закладено його основи:

1. Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти у вищій школі

2. Інклюзивне освітнє середовище у закладі вищої освіти. Фізичні та невидимі, психосоціальні бар’єри. Архітектурна та соціальна доступність до можливостей навчання

3. Існуюча система інклюзивних освітніх послуг у Львівській політехніці

 

БЛОК 2

У цьому блоці висвітлюються теоретичні основи курсу, що допоможе слухачам опанувати його теоретичні засади, визначити. які саме теорії лежать в основі надання послуг доступності та/або переглянути ті базові теорії, які слухачам уже відомі, що, своєю чергою, сприятиме досягненню спільного розуміння та формуванню мережі професійного розвитку:

Підходи соціальної роботи (теорії, перспективи і моделі) та інші підходи, що сприяють формуванню інклюзивного освітнього середовища, включно з поданими нижче:

  • Екосистемний підхід: екологічна перспектива та теорія систем

  • Перспектива сильних сторін. Наративна терапія. Терапія, орієнтована на рішення

  • Структурні / Радикальні підходи

  • Теорія перетину/інтерсекціональності. Інтерсекціональний фемінізм

  • Холістична модель здоров’я. Цілісна особистість

  • Екологічна безпека та здоров'я

  • Генералістична перспектива. Генералістична модель професійного втручання (загальної професійної практики) у вирішенні проблем

 

БЛОК 3

Універсальний (безбарєрний) дизайн у закладі вищої освіти

 

БЛОК 4

Діяльність із здоров’єзбереження у вищій освіті на основі холістичної моделі здоров’я та цілісності особистості

 

БЛОК 5

Проблеми осіб з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі

 

БЛОК 6

Особливості спілкування та вирішення конфліктів в академічних групах зі студентами з особливими освітніми потребами

БЛОК 7

Супервізія в закладі вищої освіти

 

БЛОК 8

Актуальні питання імплементації інклюзивної освітньої політики у

Львівській політехніці

 

ВИСНОВКИ

Про бачення перспектив розвитку інклюзивного освітнього середовища

у вищій освіті.

Це підсумкове заняття, що буде проведено як розмовне коло або круглий стіл з метою візуалізації, із залученням слухачів курсу.

 

Орієнтовна загальна кількість кредитів / навчальних годин у Модулі 1: 3/90

Примітка. Остаточну кількість кредитів / навчальних годин буде уточнено та повідомлено додатково.


 

Приклади вибіркових модулів

Модуль 2

У цьому модулі буде розглянуто такі питання:

1. Роль університетів у сприянні інклюзії

2. Що означає «пристосування»? Які види особливих потреб повинні бути задоволені?

3. Як полегшується «пристосування» на університетському рівні: в Манітобському університеті, у Львівській політехніці?

- Як конфіденційно визначають осіб для надання їм послуг?

- Як можна залучати осіб, які, як здається, потребують послуг?

- Як застосовувати рекомендації для реалізації «пристосування» конфіденційно?

4. Що потрібно знати викладачам про власну роль у «пристосуванні», включно з урахуванням очікувань стосовно приватності (недоторканості приватного життя, небажаного доступу до особистого простору) студента та з дотриманням конфіденційності?


 

Модуль 3

Цей модуль буде присвячений людям з потребами доступності, зокрема колишнім військовослужбовцям та їхнім сім’ям. Це буде або міні-курс, або міні-серія доповідей. Передумова: У Львівській політехніці працюють люди, які зазнали травм, зокрема, в ході війни на сході країни. Відповідно студенти та громада в цілому зазнають травм.

Запрошені доповідачі з Вінніпегу та Львова висвітлюватимуть такі питання:

  • Робота з сім'ями військовослужбовців

  • Робота зі студентами, які зазнали травм

  • Робота з внутрішньо-переміщеними особами (включно з біженцями)

  • Вікарна («вторинна») травма

  • Робота з громадами, які зазнали травм

  • Постанови уряду стосовно інклюзивної освіти

  • Підтримання нормативно-правових повноважень університету стосовно інклюзивності

Примітка. Умови зарахування на сертифікований онлайн-курс ПР у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти будуть розміщені на веб-сайтах кафедри СР та МЦПП «Інтеграція» додатково.

Приєднані файли
Оновлено 3 роки тому